Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
gkoul@naftemporiki.gr
Με τον ζωγράφο Γιώργο Χρονόπουλο είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε. Αφορμή για την κουβέντα μας, η συμμετοχή του στην έκθεση «Η απήδαλος ναύς» που παρουσιάζεται στην Κέρκυρα έως τις 26 Σεπτεμβρίου, με έργα εμπνευσμένα από το ομηρικό, πολυθρύλητο «πλοίο χωρίς πηδάλιο» των Φαιάκων που υπακούει μόνο του στις επιθυμίες του καπετάνιου του, για το οποίο μιλά ο ναυαγός στο νησί Οδυσσέας [The Attic Gallery, Ριζοσπαστών Βουλευτών 1 & Στ. Δεσύλλα].
Αγαπημένα θέματα, χρώματα;
«Ακόμα και το “αγαπημένο” αλλάζει με τον χρόνο. Θα έλεγα ότι περνάω μια “γκρίζα” περίοδο. Πειραματίζομαι πολύ με τους τόνους του και την θερμότητα του γκρίζου. Τα θέματα επίσης έχουν και αυτά τις εποχές τους, σαν ενότητες αλλά και μεμονωμένα. Έχω ασχοληθεί κατά περιόδους με πορτραίτα, θαλασσογραφίες, τοπία υπαίθρου, αστικά τοπία κ.ά.».
«Λειτουργεί καθοριστικά. Χωρίς αυτήν δεν μπορείς να κάνεις βήμα. Η έμπνευση δεν πηγαίνει χέρι χέρι με τον ελεύθερο χρόνο. Είναι μια αόρατη, πολύ μεγάλη δύναμη, η οποία ανά πάσα στιγμή μπορεί να σε ρουφήξει και να σε αφήσει χωρίς αίσθηση του χρόνου. Η έμπνευση θα έλεγα πως είναι το σύνολο των αποφάσεων που παίρνεις για να απεικονίσεις το μυαλό σου στο χαρτί. Είναι μια μακρά διαδικασία, η οποία διαρκεί πολλαπλάσιο χρόνο από την εκτέλεση του ίδιου του έργου, αλλά έχει όλη την ευθύνη του αποτελέσματος».
«Και τα συναισθήματα διαφέρουν πολύ ανάλογα με το έργο, με το τι απεικονίζει, με τι κίνητρο έγινε, και φυσικά πάλι με την εποχή. Είναι φανερό πάντως πως είναι ανάμεικτο και ευρύ το φάσμα των συναισθημάτων όταν ένα μελαγχολικό έργο μπορεί να σου χαρίσει αίσθημα χαράς αλλά και το αντίθετο. Κατά την ολοκλήρωση προσπαθώ να αποστασιοποιηθώ από τον ρόλο του δημιουργού, ώστε να μπορέσω να λάβω τα συναισθήματα ως θεατής, ένας τρίτος ανάμεσα στο έργο και εμένα».
«Η έκθεση η “απήδαλος ναύς” σε επιμέλεια του Πάρη Καπράλου και της Sasha Chaitow αποδείχτηκε πως ήταν μια πολύ δημιουργική διαδικασία για μένα. Η εργασία σε ένα συγκεκριμένο θέμα και πόσο δε σε ένα θέμα σαν και αυτό σε κάνει να αναζητήσεις βαθιά τις σκέψεις σου για τα θέματα, την απεικόνιση αλλά και την εκτέλεση αυτών. Σαν ένα παιχνίδι γνωριμίας με τον εαυτό σου. Στην έκθεση συμμετέχουν 24 καλλιτέχνες που ασχολούνται με την υδατογραφία σε υψηλό επίπεδο και, ανάμεσά τους, κάποιοι που ξεχωρίζω και θαυμάζω όπως ο Fotis Kllogjeri, ο Κώστας Μίσσιος κ.ά.».
«Τα καλλιτεχνικά σχέδια είναι σε “καραντίνα” αυτή την εποχή. Πέραν της συμμετοχής μου με την ελληνική ομάδα στο Fabriano in Αquarello τον Μάιο του 2021 στο Fabriano της Ιταλίας, δεν σκοπεύω να προγραμματίσω κάτι άλλο, αλλά δουλεύω για την πρώτη μου ατομική έκθεση σε κάποια θέματα που έχω αρχίσει εδώ και καιρό να πειραματίζομαι».
«Η πρώτη σκέψη που μου ήρθε πολύ νωρίς είναι ότι θα χαθεί ο έρωτας, σκεπτόμενος τα νέα παιδιά και τη δυσκολία της ανθρώπινης επαφής που αποτελεί θεμέλιο του έρωτα. Η ίδια δυσκολία αναπαράγεται σε πολλές μορφές κοινωνικής δραστηριότητας και, δυστυχώς, όπως βλέπουμε σε όλες τις μορφές των τεχνών. Οι άνθρωποι παρόλα αυτά δεν γίνεται να υπάρχουν χωρίς έρωτα, ούτε χωρίς τέχνη και ελπίζω ότι στοχευμένα θα δώσουνε τη μάχη όσο διαρκέσει αυτό».
«Έχει υπάρξει και αυτή μια σχέση μεγάλου πάθους. Ασχολούμαι με τη μουσική από μικρή ηλικία, φοίτησα στο Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης, δουλεύω ως μουσικός πολλά χρόνια, αλλά η μουσική με έκανε να “χάνω τον ύπνο μου” ψάχνοντας και ανακαλύπτοντας συνέχεια νέα πράγματα, τα οποία εφάρμοσα και στη μέθοδο διδασκαλίας της κιθάρας. Είμαι ευτυχής που και στο κομμάτι αυτό έχω δημιουργήσει έναν δικό μου τρόπο μετάδοσης της γνώσης, με αφορμή και οδηγό το πάθος μου για τη μουσική. Γιατί χωρίς το πάθος, η τέχνη γίνεται εκτιμητέα, ενώ στ’ αλήθεια είναι ανεκτίμητη».
Κάποιοι μουσικοί που αγαπάτε ιδιαίτερα;
«O Tchaikovsky, ο Debussy, ο Bill Evans, o Django Reinhardt, ο Μανώλης Χιώτης, ο Μπάμπης Γκολές και πολλοί πολλοί άλλοι».
«Η θάλασσα».
Κάτι που τη χαλά;
«Η ηλιθιότητα».
Μια αγαπημένη συνήθεια;
«Συναντήσεις με φίλους».
Να κλείσουμε με στίχους ενός τραγουδιού;
«“Πικρό βασανιστήριο που ειν’ αυτός ο έρως, / αχ, δύσκολα ξεμπερδεύεται, αν μπλέξεις σ’ ένα μέρος / Δύσκολα είναι στους γιατρούς, να βγούνε κερδισμένοι, / αχ και να γιατρέψουνε καρδιά ερωτοπληγωμένη”» - Γιάννης Παπαϊωάννου».
naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου