Εντυπωσιακά ευρήματα περιλαμβάνει η έρευνα μεταξύ των πρωτοετών φοιτητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ένα μόλις μήνα μετά την έναρξη των σπουδών τους.
Πολύ σημαντικοί είναι οι λόγοι επιλογής του τμήματος που τελικά φοίτησαν και αυτοί σχετίζονται κυρίως με:
το ενδιαφέρον για το αντικείμενο 63%
τις επαγγελματικές προοπτικές 22%
λόγω βαθμολογίας και σειράς προτίμησης στο μηχανογραφικό 7%
για λόγους οικογενειακής παράδοσης 1%
τυχαία 1%
Είναι πολύ θετικό ότι σχεδόν δύο στους τρεις επιλέγουν σχολή με κριτήριο το ενδιαφέρον για το αντικείμενο, ενώ μόλις ένας στους 5 έχει ως κριτήριο τις επαγγελματικές προοπτικές. Ο κόσμος μας αλλάζει πολύ γρήγορα και οι σχολές που σήμερα δείχνουν να έχουν καλές επαγγελματικές προοπτικές μπορεί όταν αποφοιτήσουν οι πτυχιούχοι να μην έχουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι προγραμματιστές· μέχρι τώρα είναι περιζήτητοι στην αγορά εργασίας, αλλά άρχισαν οι αμφιβολίες με την εμφάνιση της ΑΙ και τις πρώτες απολύσεις προγραμματιστών από τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες της Αμερικής. Αναγκαστικά, λοιπόν, οι επαγγελματικές προοπτικές περνούν σε δεύτερη μοίρα, καθώς δεν μπορούν να αποτελέσουν αξιόπιστο κριτήριο επιλογής.
Το 7% των φοιτητών επέλεξε τη σχολή του λόγω βαθμολογίας και σειράς προτίμησης στο μηχανογραφικό του. Αν κάποιος ήθελε να εισαχθεί στην Ιατρική και τελικά μπήκε στη Φαρμακευτική το καταλαβαίνω ότι η βαθμολογία του καθόρισε τη σχολή. Το θέμα είναι να μην εισαχθεί στη Νομική, για παράδειγμα, επειδή είχε 19 και όχι διότι το ήθελε. 1% επέλεξε σπουδές για λόγους οικογενειακής παράδοσης, προφανώς για να συνεχίσει το επάγγελμα των γονέων του. Πίστευα ότι το ποσοστό ήταν πολύ μεγαλύτερο· ευτυχώς δεν είναι. Είναι λογικό όταν ένα παιδί μεγαλώνει σε μια οικογένεια να έχει ως θετικό πρότυπο τους γονείς του και να βλέπει θετικά το επάγγελμά τους, δεν πρέπει, όμως, να πιέζεται να το ακολουθήσει.
Το 52% των πρωτοετών φοιτητών έχει ήδη αποφασίσει ότι θα κάνει μεταπτυχιακές σπουδές, ήδη από τον πρώτο μήνα των σπουδών του, ενώ το 42% δεν έχει αποφασίσει ακόμη. Έχει, δηλαδή, εμπεδωθεί στους φοιτητές η αντίληψη ότι οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι η απαραίτητη συνέχεια των προπτυχιακών σπουδών. Αυτό ίσως εξηγεί τη μεγάλη αύξηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στα Πανεπιστήμιά μας. Υπάρχει ζήτηση από τους φοιτητές, υπάρχουν δίδακτρα, συνεπώς έσοδα για τα Πανεπιστήμια, με συνέπεια να έχουμε πάνω από 1.300 προγράμματα σπουδών.
Οι φοιτητές μένουν σε ποσοστό 44% μόνοι τους, ενώ συγκατοικούν σε ποσοστό 12%. Όσο και αν υπάρχει κρίση και ακρίβεια που μας επηρεάζει όλους, οι γονείς δεν επιλέγουν την οικονομικότερη λύση της συγκατοίκησης, αλλά επιλέγουν να επωμιστούν μεγαλύτερο κόστος για να μένουν τα παιδιά τους μόνα τους. Οι φοιτητές του ΑΠΘ που είναι από τη Θεσσαλονίκη αποτελούν το 35% του συνόλου. Από τους φοιτητές εκτός Θεσσαλονίκης το 22% είναι από την Κεντρική Μακεδονία, το 17% από τη Θεσσαλία και το 11% από την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Από την Αττική είναι μόλις το 9% των φοιτητών, πράγμα που δείχνει ότι οι Αθηναίοι προτιμούν την Πάτρα.
Τι περιμένουν από το Πανεπιστήμιο
Εντυπωσιακό είναι αυτό που περιμένουν οι νέοι φοιτητές από το Πανεπιστήμιό τους. Πρώτο και σημαντικότερο, όπως βλέπουμε στο διάγραμμα, είναι ότι περιμένουν την ανάπτυξη των πρακτικών δεξιοτήτων σε ποσοστό 52%. Θέλουν πρακτική εμπειρία και εργαστήρια σε ποσοστό 40%. Χτυπάνε στην καρδιά του προβλήματος, τη μεγάλη αδυναμία όχι μόνο των Πανεπιστημίων μας, αλλά συνολικά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Έχει αλλεργία στην πράξη. Οτιδήποτε πρακτικό έχει εξοριστεί από την εκπαίδευσή μας και μετά αναρωτιόμαστε γιατί δεν μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών και των φοιτητών. Φυσικά θέλουν και θεωρητικές γνώσεις σε ποσοστό 41%. Η επαγγελματική αποκατάσταση τους απασχολεί σε ποσοστό 39%, ποσοστό που φαίνεται χαμηλό, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι είναι ενός μήνα φοιτητές. Το επάγγελμα τους φαίνεται πολύ μακρινό ακόμη. Η φοιτητική ζωή αποτελεί σημαντική προσδοκία για το 36% των φοιτητών, που θέλουν να περάσουν καλά και καλά κάνουν. Ένας στους τέσσερις θέλει διεθνείς εμπειρίες, εφόδια για μεταπτυχιακές σπουδές και συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα. Πρόκειται για φοιτητές με φιλοδοξίες και παγκόσμια ματιά. Μπράβο τους που από τόσο νωρίς βλέπουν τόσο μακριά.

Η «φωτογραφία» της στιγμής της έναρξης των σπουδών των φοιτητών είναι εντυπωσιακή ως προς τις προσδοκίες τους. Θα ήθελα να δω και μία έρευνα με το τέλος των σπουδών, για να δούμε αν διαψεύστηκαν ή όχι οι προσδοκίες τους από το Πανεπιστήμιο. Θα μπορούσε να βοηθήσει τα Πανεπιστήμιά μας η γνώμη των φοιτητών τους γι’ αυτά, ώστε να βελτιώσουν τις αδυναμίες τους.
*Μαθηματικός – Ερευνητής
www.stadiodromia.gr
naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου