Την Τρίτη, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ανακοίνωσε το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), η οποία πλέον περνάει και ουσιαστικά στον έλεγχο του υπουργείου. Η καινούρια διοίκηση θα κληθεί να επιλύσει χρόνια προβλήματα και να πάψει να είναι το «βαρέλι χωρίς πάτο» της Πολεμικής Αεροπορίας.
του Χρήστου Μαζανίτη
Χθες, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε το νέο ΔΣ της ΕΑΒ. Μία ανακοίνωση που πολύ περίμεναν με ανυπομονησία και χωρίς εκπλήξεις.
Στο τιμόνι της εταιρείας τοποθετείται ο πρώην Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας, Αλέξανδρος Διακόπουλος, ο οποίος θα είναι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος. Δύο ιδιότητες που μέχρι πρότινος ήταν σε δύο διαφορετικούς ανθρώπους.
Χθες, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τα μέλη του νέου ΔΣ, παρουσία του Υφυπουρού Εθνικής Άμυνας Ιωάννη Κεφαλογιάννη του Γ.Γ. του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Αντώνη Οικονόμου, του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, των Αρχηγών των Επιτελείων και του Γενικού Δ/ντή της ΓΔΑΕΕ.
Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΑΒ απαρτίζουν οι:
- α. Αλέξανδρος Διακόπουλος, Αντιναύαρχος (ε.α), ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος.
- β. Μαρία Γεωργίου, Πρόεδρος ε.τ. του Αρείου Πάγου, ως Αντιπρόεδρος.
- γ. Γεώργιος Καραδήμας, Αντιπτέραρχος (ε.α), ως Εντεταλμένος Σύμβουλος, αρμόδιος για θέματα παραγωγής και εργοστασίων της εταιρείας – Chief Operating Officer (COO).
- δ. Δημήτριος Σκαλαίος, Μηχανολόγος Μηχανικός – Οικονομολόγος, ως Εντεταλμένος Σύμβουλος, αρμόδιος για τα οικονομικά θέματα και την επιχειρησιακή αναδιάρθρωση της εταιρείας – Chief Restructuring Officer (CRO).
- ε. Ιουλία Πανταζοπούλου, Οικονομολόγος, ως Πρόεδρος της Ελεγκτικής Επιτροπής.
- στ. Ιωάννης Κορακάκης Αντιναύαρχος (ε.α), ως Ανεξάρτητο μη Εκτελεστικό Μέλος.
- ζ. Γεώργιος Παπαγεωργαντάς,Οικονομολόγος, ως Ανεξάρτητο μη Εκτελεστικό Μέλος.
- η. Δήμητρα Φραγκισκάκη, Δικηγόρος, ως Ανεξάρτητο μη Εκτελεστικό Μέλος.
- θ. Νεκτάριος Μπανάκας, Μηχανολόγος Μηχανικός, ως μη Εκτελεστικό Μέλος.
Ο κ. Δένδιας δήλωσε μετά τη συνάντηση:
«Συναντήθηκα σήμερα με το ορισθέν από εμένα Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας. Αναλαμβάνει τα καθήκοντά του σε μία ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία. Η «Ατζέντα 2030» για τις Ένοπλες Δυνάμεις της πατρίδας μας προβλέπει αναβαθμισμένο ρόλο για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία και η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία παίζει έναν κομβικό ρόλο σε αυτό.
Η υπάρχουσα κατάσταση στην ΕΑΒ δεν είναι παραδεκτή. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο καλείται λοιπόν να διαπιστώσει πού ακριβώς βρίσκεται η ΕΑΒ. Να εξυγιάνει τα οικονομικά της, να ανατάξει την επιχείρηση, να εφαρμόσει ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας, με σεβασμό πάντοτε στα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Και όλα αυτά για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις απέναντι στις Ένοπλες Δυνάμεις της πατρίδας μας. Ιδίως, απέναντι στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά και στο Ναυτικό και στην Αεροπορία του Στρατού μας.
Απόφαση της Κυβέρνησης – νομίζω με τη στήριξη όλου του πολιτικού κόσμου αλλά και του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας – είναι να περάσουμε σε μία νέα εποχή στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία».
Προδιαγεγραμμένη πορεία
Παρατηρώντας κανείς τα τεκταινόμενα στην ΕΑΒ τα τελευταία χρόνια, κάτι που έχουμε ασχοληθεί αναλυτικά στο enikos.gr, ήταν ηλίου φαεινότερο ότι το ξήλωμα της διοίκησης ήταν μία προδιαγεγραμμένη πορεία.
Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες η διοίκηση της ΕΑΒ εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία βελτιώνονται συνεχώς τα οικονομικά της στοιχεία, «ξεπερνώντας μέσα στο 2023 τα 100 εκατομμύρια ευρώ στα έσοδά της από πωλήσεις. Σε σύγκριση με τα 90 εκατομμύρια ευρώ του 2022, τα 75 εκατομμύρια ευρώ του 2021 και τα 49 εκατομμύρια ευρώ του 2020, η ΕΑΒ έχει διπλασιάσει τα έσοδά της μέσα στην τελευταία τριετία και είναι για τρίτη συνεχόμενη χρονιά κερδοφόρα επιχείρηση έπειτα από πολλά έτη ζημιών. Η Εταιρεία στοχεύει σε υψηλότερες επιδόσεις έχοντας βελτιώσει σημαντικά την παραγωγικότητα και τις δραστηριότητές της και εκτιμά ότι μέχρι το 2027 θα έχει μεγεθύνει τον κύκλο εργασιών της κατά 100%, με συνεχώς αυξανόμενη κερδοφορία».
Η ανακοίνωση ήταν σαφή αντεπίθεση στις αιχμές του υπουργού Εθνικής Άμυνας, λίγες εβδομάδες νωρίτερα από βήματος της Βουλής, κατά τη διάρκεια συζήτησης του προϋπολογισμού, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε «δεν εκτελούνται συμφωνίες συντήρησης και επισκευής εκατοντάδων εκατομμυρίων για δεκαετίες. Πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ απαίτηση στον ισολογισμό της εταιρίας δεν θα εισπραχθεί ποτέ. Αφορά πρόγραμμα προ εικοσαετίας και πλέον. Πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ εμφανίζονται σαν υλικά σε αποθήκες χαμένα».
Παράλληλα είχε αποκαλύψει ότι δεν υπάρχει καμία καταγραφή που να αποδεικνύει απογραφή αποθήκης από το 2014, στα υπόστεγα της οποίας έχουν δοθεί και καταβληθεί για προγράμματα που δεν έχουν υλοποιηθεί πάνω από 120 εκατομμύρια της Πολεμικής Αεροπορίας.
Όσον αφορά τους ισολογισμούς της ΕΑΒ, ο Ν. Δένδιας τόνισε: «Δεν υπάρχει εταιρεία η οποία να εμφανίζει ισολογισμούς που να συνιστούν τέτοιο ευχολόγιο και δεν υπάρχει εταιρεία που οι ελεγκτές της να μην μπορούν να επιβεβαιώσουν κανέναν από τους αριθμούς που περιλαμβάνονται στον ισολογισμό της. Μόνο το 2023, 20 εκατομμύρια δεν μπόρεσαν καν να απορροφηθούν για επισκευές αεροσκαφών και επιστρέφονται στο υπουργείο Οικονομικών».
Προκλήσεις
Η νέα διοίκηση δεν έχει μπροστά της περίοδο χάριτος. Πρέπει να πάρει άμεσα γενναίες αποφάσεις για το μέλλον της εταιρείας.
Είναι το θέμα των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 που 5 από αυτά σαπίζουν σε εξωτερικό χώρο της εταιρείας, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες. Υποτίθεται ότι θα πρέπει να παραδώσει 2 στην Πολεμική Αεροπορία το 2024.
Είναι τα ελικόπτερα Super Puma, που έχουν απαξιωθεί εδώ και χρόνια στα υπόστεγα. Είναι τα Phantom F-4 που επίσης δεν έχουν συντηρηθεί και βρίσκονται σε καθεστώς μακράς αποθήκευσης.
Παράλληλα, πρέπει να τρέξει τις εργασίες για τα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας P-3 Orion, που έπρεπε να είχαν παραδοθεί εδώ και 2 χρόνια.
Υπάρχουν όμως κι άλλα φιλόδοξα προγράμματα για τα οποία η εταιρεία είχε εκδώσει πανηγυρικές ανακοινώσεις.
H ΕΑΒ με αφορμή την ανακοίνωση για οικονομικά αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς αναφέρθηκε και στα προγράμματα «ΑΡΧΥΤΑΣ» και «ΓΡΥΠΑΣ», που είναι τα πρώτα UAV που αναπτύσσει η εταιρεία.
Ο «ΑΡΧΥΤΑΣ», όπως ανέφερε η προηγούμενη διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται στο στάδιο παραγωγής του πρώτου πρωτοτύπου, ενώ η πρώτη δοκιμαστική του πτήση θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο του 2024 και η έναρξη της μαζικής παραγωγής τον Μάιο του 2025.
Επίσης η ΕΑΒ ανακοίνωσε ότι εισέρχεται στον χώρο του Διαστήματος ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση και στη συνέχεια με την κατασκευή μικροδορυφόρων, έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Αρχή Διαστήματος (ESA – European Space Agency). Οι κατάλληλες υποδομές για το πρόγραμμα ήδη βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης.
Το μεγάλο ζητούμενο, ωστόσο, είναι να γίνει η βιομηχανία που θα μπορεί να συντηρεί το σύνολο του αεροπορικού στόλου της ΠΑ και να μην υπάρχουν πιλότοι χωρίς αεροσκάφη ή ελικόπτερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου