Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025

Η Τουρκία αναβαθμίζει το Ακσάζ – Τέλος από το Πολεμικό Ναυτικό στον Ναύσταθμο των Πεζοναυτών και στον Ναύσταθμο Μεσογείου

 


Με μία κίνηση που προμηνύει μεγάλες εξελίξεις για το μέλλον, η Τουρκία προχωρά στη μεγάλη αναβάθμιση του Ναυστάθμου του Ακσάζ, που βρίσκεται στην Μαρμαρίδα, απέναντι από την Ρόδο. Παράλληλα, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού αποφάσισε το οριστικό τέλος της δημιουργίας ναυστάθμου πεζοναυτών στον Βόλο ενώ αναβάλλονται τα έργα για τον Ναύσταθμο Κρήτης, που θα φιλοξενούσε τον Ναύσταθμο Μεσογείου.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Την δεκαετία του ’90 η Τουρκία αποφάσισε να δημιουργήσει στο Ακσάζ, απέναντι από την Ρόδο, τον δεύτερο μεγαλύτερο ναύσταθμό της. Τώρα, ανακοίνωσε ότι προχωρά σε έργα αναβάθμισης, ύψους 350 εκατ. ευρώ.

Ο στόχος της είναι να μπορεί να φιλοξενεί τα καταδρομικά TF-2000 εκτοπίσματος 9.000 τόνων που έχει στο πρόγραμμα ναυπήγησης έως το 2034 καθώς και τα ελικοπτεροφόρα κλάσης ANADOLU, όπως και το αεροπλανοφόρο MUGEM.

Όπως υποστηρίζει, θέλει να αποτελέσει το αντίπαλον δέος της Σούδας και να μπορούν εκεί να δέσουν ακόμη και τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα κλάσης FORD, εκτοπίσματος άνω των 100.000 τόνων.

Η απόφαση της Τουρκίας ήρθε ως συνέχεια της ενεργοποίησης του νέου αμφίβιου σώματος στρατού με έδρα το Τσανάκαλε, το οποίο διοικεί τρεις νέες ταξιαρχίες πεζοναυτών. Συνολικά η Τουρκία διατηρεί στα μικρασιατικά παράλια (μετά την αύξηση των δυνάμεων) 20 αποβατικές ταξιαρχίες, ενώ έχει δοθεί παραγγελία για την άμεση ναυπήγηση οκτώ νέων αποβατικών πλοίων.

Σαλαμίνα… όπως Περλ Χάρμπορ

Στο Πολεμικό Ναυτικό αποφασίστηκε η αλλαγή του δόγματος διασποράς των δυνάμεων, που είχε εισηγηθεί ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και υπηρέτησαν δύο Αρχηγοί ΓΕΝ.

Σε ό, τι αφορά το θέμα του Ναυστάθμου των Πεζοναυτών στον Βόλο, που πρώτο είχε αποκαλύψει το enikos.gr, η ηγεσία του ΠΝ αποφάσισε την πλήρη αναστολή των ενεργειών.

ΑΛΜΥΡΟΣ

Στις 4 Αυγούστου 2023, έπεσαν οι πρώτες υπογραφές για τον Ναύσταθμο των Πεζοναυτών στον Βόλο. Ο τότε υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Χαρδαλιάς, ενέκρινε σήμερα τη σκοπιμότητα εκπόνησης και τη διαδικασία δημοπράτησης της μελέτης ενός έργου χρηματοδοτούμενου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο την επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στο σχέδιο που είχε εισηγηθεί τον Φεβρουάριο του 2020 ο ίδιος ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, οι Αρχηγοί των Επιτελείων και δη το Πολεμικό Ναυτικό διέκριναν κι επικύρωσαν την αδήριτη ανάγκη μεταφοράς των αρματαγωγών από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, η παραμονή των οποίων εκεί δεν εξυπηρετεί στο ελάχιστο τον αντικειμενικό σκοπό τους. ΓΕΕΘΑ, ΓΕΝ και ΓΕΣ μοιράζονται το κοινό όραμα για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων και δη της αναβάθμισης του ρόλου των Πεζοναυτών, με το δόγμα της διακλαδικότητας να βρίσκει εν προκειμένω την απόλυτη εφαρμογή.

ΦΛΩΡΟΣ

Βάσει του σχεδίου, υπολογιζόταν με την εγκατάσταση της Διοίκησης Αρματαγωγών στην περιοχή να εκτοξευτούν οι επιχειρησιακές δυνατότητες των Πεζοναυτών, που ανά πάσα ώρα θα μπορούσαν να επιβιβαστούν στα πλοία και να πραγματοποιήσουν σε κάθε σημείο της νησιωτικής επικράτειας αποβατικές ενέργειες.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσίευσε λεπτομερώς το enikos.gr στις 30 Μαΐου 2023, το σχέδιο κατασκευής του Λιμένα δεν περιλάμβανε τη φιλοξενία μόνο των 4 αρματαγωγών του ΠΝ αλλά κι ενός πλοίου – μεγέθους ελικοπτεροφόρου, τύπου LPD.

Παράλληλα, στον «πάγο» μπαίνει και το πρόγραμμα αναβάθμισης του Ναυστάθμου Κρήτης, που θα φιλοξενούσε τον Στόλο Μεσογείου.

Τα έργα που ήταν να αρχίσουν τον Νοέμβριο του 2023, σταμάτησαν και μαζί με αυτά μπήκε στον πάγο το σχέδιο, που είχε εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ, από το 2020.

Το σχέδιο ήταν ο υποτυπώδης Ναύσταθμος Κρήτης, στην Σούδα να αναβαθμιστεί πλήρως και σε σύντομο χρονικό διάστημα να μετατρεπόταν όχι απλά στη δεύτερη καρδιά του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά σε κέντρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου.

Κι όμως, τον Νοέμβριο του 2023 τίποτα δεν προμήνυε τις εξελίξεις. Κι αυτό διότι εκείνες τις ημέρες, ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Ιωάννης Κεφαλογιάννης, υπέγραψε άλλη μία απόφαση, επιπλέον της προηγούμενης, για κατακύρωση διαγωνισμού σε έργο στο πλαίσιο της συντήρησης/αναβάθμισης/επέκτασης των Υποδομών Ναυτικών Εγκαταστάσεων του Ναυστάθμου Κρήτης (ΝΚ).

Όπως μάλιστα επεσήμανε τότε και στη σχετική ανακοίνωση «το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς στην υλοποίηση του σημαντικού προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό του Ναύσταθμου Κρήτης, ενός έργου με υψηλή γεωστρατηγική σημασία».

Όλα έδειχναν ότι είχαν μπει σε μία σειρά, παρότι χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος, από τον Ιούλιο του 2022 οπότε η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής αποφάσισε την έγκριση χρηματοδότησης ύψους 188 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση των απαραίτητων έργων ώστε ο ναύσταθμος Μεσογείου να ολοκληρωθεί. Παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση προέβλεπε την τμηματική καταβολή των χρημάτων σε βάθος 7ετιας, εκτιμάτο ότι οι διαδικασίες θα μπορούσαν να επιταχυνθούν και να ήταν έτοιμος ίσως και έως το 2025, παρότι το στοίχημα ήταν για το τέλος του 2023. Η γραφειοκρατία βεβαίως έδειξε ότι είναι ακόμη παντοδύναμη και μπορεί να φρενάρει ακόμη και έργα ζωτικής σημασίας για την άμυνα της χώρας.

Η δημιουργία «Στόλου Μεσογείου» και η αναβάθμιση του Ναυστάθμου Κρήτης, μέσω της δημιουργίας πλήρους εγκατάστασης θα «χτυπούσε» τον τουρκικό ναύσταθμο του Ακσάζ, Ανατολικά της Ρόδου, στα μικρασιατικά παράλια και η Τουρκία θα αισθανόταν μία μόνιμη θαλάσσια πίεση.

ΦΡΕΓΑΤΑ

Απώτερος στόχος ήταν η δημιουργία δύο Στόλων, Αιγαίου και Μεσογείου, με τον πρώτο να έχει έδρα την Σαλαμίνα και τον δεύτερο την Σούδα.

Μάλιστα, η πρόβλεψη ήταν να μπορεί να υποδέχεται και πολεμικά πλοία μεγάλου εκτοπίσματος – όπως τα Ticonderoga που κυνηγούσε η προηγούμενη ηγεσία ΓΕΕΘΑ / ΓΕΝ να πάρει η Ελλάδα– ακόμη και αεροπλανοφόρου.

Ένα σχέδιο το οποίο το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) αποφάσισε να βάλει στον «πάγο» αθόρυβα και να σταματήσει και τα σχέδια για τη μετεγκατάσταση από την Σαλαμίνα στα Χανιά εκατοντάδων στελεχών του ΠΝ.

Στρατιωτικοί κύκλοι, με τους οποίους επικοινώνησε το enikos.gr, εκφράζουν τον έντονο προβληματισμό τους για τις αποφάσεις του Πολεμικού Ναυτικού να συγκεντρώσει όλες τις δυνάμεις στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, παραλληλίζοντάς τις επιχειρησιακά με το Περλ Χάμπορ και την επίθεση των Ιαπώνων που οδήγησε τις ΗΠΑ στην εμπλοκή τους, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου