Νατάσα Στασινού • nstasinou@naftemporiki.gr
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι ιαπωνικές εταιρείες άρχισαν να κατακλύζουν την παγκόσμια αγορά με φθηνά, κακώς κατασκευασμένα προϊόντα. Έτσι πολλοί συνδύασαν το Made in Japan με την κακή ποιότητα. Ο Άκιο Μορίτα ήταν ένας από τους ανθρώπους που το άλλαξαν αυτό.
Μαζί με τον Μασάρου Ιμπούκα πήραν ένα μικρό συνεργείο επισκευής ραδιοφώνου σε ένα βομβαρδισμένο κτίριο του Τόκιο και το μετέτρεψαν σε έναν γίγαντα ηλεκτρονικών ειδών, τη Sony Corporation. Ο ρόλος τους καθοριστικός στην εκπληκτική ανάπτυξη της ιαπωνικής βιομηχανίας τα τελευταία 70 χρόνια.
Άκιο Μορίτα (αριστερά) και Μασάρου Ιμπούκα/ sony.com.hk
Τα πρώτα βήματα
Ο Άκιο Μορίτα γεννήθηκε στη Ναγκόγια της Ιαπωνίας, σαν σήμερα, 26 Ιανουαρίου 1921. Η οικογένεια Μορίτα παρασκεύαζε σάκε και σάλτσα σόγιας για 14 γενιές. Ως μεγαλύτερος γιος, αναμενόταν να αναλάβει την επιχείρηση, αλλά εκείνος είχε άλλα ενδιαφέροντα.
Αποφοίτησε με πτυχίο φυσικής από το Αυτοκρατορικό Πανεπιστήμιο της Οσάκα. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν υπολοχαγός στο ιαπωνικό ναυτικό και γνώρισε έναν ηλεκτρολόγο μηχανικό που ονομαζόταν Μασάρου Ιμπούκα. Μετά τον πόλεμο, του προσφέρθηκε μια θέση διδασκαλίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Τόκιο, αλλά διάβασε σε ένα άρθρο εφημερίδας, ότι ο Ιμπούκα άνοιξε ένα ερευνητικό εργαστήριο και πήγε να τον επισκεφτεί. Οι δύο άντρες αποφάσισαν να συνεργαστούν.
Με 375 δολάρια σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο
Το 1946 ίδρυσαν την Tokyo Telecommunications Engineering, Corp. Είχαν 375 δολάρια και χώρο στα ερείπια ενός εγκαταλελειμμένου πολυκαταστήματος, που βομβαρδίστηκε στα ερείπια του μεταπολεμικού Τόκιο. Τα πρώτα χρόνια η εταιρεία έβγαζε ουσιαστικά χρήματα ως ένα συνεργείο επισκευής ραδιοφώνων και άλλων ηλεκτρικών ειδών. Ωστόσο ο Ιμπούκα άρχισε τον σχεδιασμό προϊόντων, ενώ ο Μορίτα χειριζόταν τα διοικητικά θέματα, το προσωπικό, το μάρκετινγκ και την άντληση χρηματοδότησης.
Το πρώτο δικό τους προϊόν ήταν μια αυτόματη κουζίνα ρυζιού, αλλά δεν είχε μεγάλη επιτυχία. Δεν υπήρχε μεγάλη καταναλωτική αγορά στη μεταπολεμική Ιαπωνία, επειδή η οικονομία είχε καταστραφεί από τον πόλεμο, έτσι ο Μορίτα έβλεπε τη Δύση ως αγορά για τα προϊόντα του. Πολλές ιαπωνικές εταιρείες γνώρισαν μέτρια επιτυχία φτιάχνοντας φθηνά προϊόντα που αναπτύχθηκαν στη Δύση, αλλά ο Μορίτα ήθελε να αναπτύξει δικά του νέα και καινοτόμα προϊόντα.
Το μεγάλο βήμα
Ήθελαν να αναπτύξουν ένα μαγνητόφωνο, αλλά δεν μπορούσαν να βρουν μια πηγή για μαγνητική ταινία. Έπρεπε να φτιάξουν τη δική τους ταινία αλέθοντας μαγνήτες και κολλώντας τη σκόνη σε λωρίδες χαρτιού για να μπορέσουν να δοκιμάσουν τα πρωτότυπά τους. Τελειοποίησαν το πρώτο μαγνητικό μαγνητόφωνο της Ιαπωνίας το 1950. Αν και είχε κάποια εμπορική επιτυχία, ήταν αρκετά ογκώδες και όχι το προϊόν που θα έφερνε την εταιρεία πραγματικά στο προσκήνιο.
Το μεγάλο βήμα ήρθε όταν οι Ιμπούκα και Μορίτα πήραν άδεια από την Bell Labs για την κατασκευή τρανζίστορ.
Οι Ιάπωνες ήταν ακόμα σκληρά χτυπημένοι από τον πόλεμο και δεν μπορούσαν πραγματικά να αντέξουν οικονομικά ακριβά ηλεκτρονικά, έτσι ο Ιμπούκα έστρεψε το βλέμμα του στην αμερικανική αγορά με μια ολοκαίνουργια ιδέα — ένα μικρό, τρανζίστορ ραδιόφωνο που θα μπορούσε να χωρέσει στην τσέπη.Sony.com
«Ήξερα ότι χρειαζόμαστε ένα ισχυρό όπλο για να πετύχουμε στην αγορά των ΗΠΑ. Και ότι πρέπει να είναι κάτι διαφορετικό. Κάτι που κανείς άλλος δεν έφτιαχνε», είχε πει σε συνέντευξή του στο Time.
→Διαβάστε ακόμη: Πώς έμαθαν οι Ιάπωνες να φτιάχνουν τρανζίστορ
Το ραδιόφωνο, το νέο όνομα και η IPO στη Νέα Υόρκη
Όταν η εταιρεία, παρουσίασε το ραδιόφωνo τσέπης, γρήγορα κυριάρχησε στην αγορά. Ο Μορίτα αντιλαμβανόταν πως το μάρκετινγκ και το brand ήταν εξίσου σημαντικά για την επιτυχία. Πίστευε ότι το Tokyo Telecommunications Engineering, Corp δεν ήταν ένα όνομα που μπορούσαν να θυμούνται εύκολα οι καταναλωτές Έτσι το 1958, το άλλαξε σε Sony – από τη λατινική λέξη για τον ήχο sonus. Όλοι οι άλλοι νόμιζαν ότι ήταν τρελός που άλλαξε το όνομα μιας επιτυχημένης εταιρείας, αλλά αποδείχθηκε κίνηση – κλειδί.
Το 1960, δημιούργησε μια αμερικανική θυγατρική με την επωνυμία Sony Corporation of America. Το 1961, η Sony ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που εισήγαγε τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Ο Μορίτα μετακόμισε με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη το 1963. Ήθελε να μάθει ό,τι μπορούσε για τους Αμερικανούς και τον πολιτισμό τους, ώστε η Sony να σχεδιάζει προϊόντα προσαρμοσμένα στην αμερικανική αγορά. Πέρασε επίσης πολύ χρόνο με την πλούσια και ισχυρή ελίτ και μπόρεσε να οικοδομήσει μόνιμες σχέσεις με πολλούς επιχειρηματικούς και πολιτικούς ηγέτες της Αμερικής.
Ακόμη μία επαναστατική ιδέα: Το Walkman
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, οι φορητές συσκευές αναπαραγωγής ταινιών ήταν δημοφιλείς στην Αμερική, αλλά ήταν μεγάλες και βαριές. Ο Μορίτα είχε μια ιδέα για ένα μικρό μαγνητόφωνο με μπαταρία με ακουστικά, έτσι ώστε ένα άτομο να μπορεί να ακούει μουσική και να έχει μεγάλη ελευθερία κινήσεων.
Πολλοί άνθρωποι στη βιομηχανία πίστευαν ότι ένα μαγνητόφωνο χωρίς λειτουργία εγγραφής δεν θα έπιανε ποτέ, αλλά ο Μορίτα ήξερε ότι μπορούσε να κάνει τη συσκευή πολύ μικρότερη και πιο φορητή χωρίς αυτήν. Το ένστικτό του αποδείχθηκε σωστό. Και το Walkman της Sony ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα προϊόντα ηλεκτρονικής όλων των εποχών με πάνω από 250 εκατομμύρια πωλήσεις από το ντεμπούτο του το 1979.
Κατακτώντας τον κόσμο
Η Sony ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που κατασκεύασε μια μονάδα παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες. Με την πάροδο του χρόνου, ο Μορίτα δημιούργησε πολλά άλλα κέντρα παραγωγής, έρευνας και ανάπτυξης και σχεδιασμού στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Πίστευε ότι η Sony θα έπρεπε να συνεισφέρει στις οικονομίες των χωρών όπου βρίσκονταν οι μεγαλύτερες αγορές τους.
Ο Άκιο Μορίτο ήταν ένας άνθρωπος χαρισματικός, προσιτός και εξωστρεφής. Μαγνήτιζε την προσοχή όλων όσων ερχόταν σε επαφή. Οι εξαιρετικές επικοινωνιακές του δεξιότητες και η μεγάλη του γοητεία του επέτρεψαν να γεφυρώσει εύκολα το πολιτισμικό χάσμα μεταξύ Ιαπωνίας και Δύσης. Ήταν εργασιομανής, αλλά του άρεσε επίσης ο αθλητισμός και παρέμεινε πολύ δραστήριος σε όλη του τη ζωή, κάνοντας θαλάσσιο σκι, καταδύσεις και wind surfing στα 60 του.
Με πάθος για την καινοτομία
Όμως το πάθος της Μορίτα ήταν η καινοτομία. Η Sony ανέπτυξε την πρώτη επιτυχημένη φορητή τηλεόραση με μπαταρίες, τον σωλήνα εικόνας Trinitron, που έθεσε ένα νέο πρότυπο ποιότητας για την έγχρωμη τηλεόραση και την πρώτη έγχρωμη οικιακή συσκευή εγγραφής βίντεο που ονομάζεται Betamax. Η Sony ανέπτυξε επίσης πολλά πρότυπα πολυμέσων. η μονάδα δισκέτας 3 ½ ιντσών, η βιντεοκασέτα 8 χιλιοστών και το CD ήχου σε κοινή προσπάθεια με τη Phillips.
Ο Μορίτα έπαθε εγκεφαλικό το 1993, ενώ έπαιζε τένις και καθηλώθηκε σε αναπηρικό καροτσάκι. Πέθανε από πνευμονία το 1999, σε ηλικία 78 ετών. Την εποχή του θανάτου του, ο ήταν ο πιο διάσημος Ιάπωνας στον κόσμο και η Sony ήταν το νούμερο ένα εμπορικό σήμα καταναλωτών στις Ηνωμένες Πολιτείες.
nftemporiki.gr
Τα πρώτα βήματα
Ο Άκιο Μορίτα γεννήθηκε στη Ναγκόγια της Ιαπωνίας, σαν σήμερα, 26 Ιανουαρίου 1921. Η οικογένεια Μορίτα παρασκεύαζε σάκε και σάλτσα σόγιας για 14 γενιές. Ως μεγαλύτερος γιος, αναμενόταν να αναλάβει την επιχείρηση, αλλά εκείνος είχε άλλα ενδιαφέροντα.
Αποφοίτησε με πτυχίο φυσικής από το Αυτοκρατορικό Πανεπιστήμιο της Οσάκα. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν υπολοχαγός στο ιαπωνικό ναυτικό και γνώρισε έναν ηλεκτρολόγο μηχανικό που ονομαζόταν Μασάρου Ιμπούκα. Μετά τον πόλεμο, του προσφέρθηκε μια θέση διδασκαλίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Τόκιο, αλλά διάβασε σε ένα άρθρο εφημερίδας, ότι ο Ιμπούκα άνοιξε ένα ερευνητικό εργαστήριο και πήγε να τον επισκεφτεί. Οι δύο άντρες αποφάσισαν να συνεργαστούν.
Με 375 δολάρια σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο
Το 1946 ίδρυσαν την Tokyo Telecommunications Engineering, Corp. Είχαν 375 δολάρια και χώρο στα ερείπια ενός εγκαταλελειμμένου πολυκαταστήματος, που βομβαρδίστηκε στα ερείπια του μεταπολεμικού Τόκιο. Τα πρώτα χρόνια η εταιρεία έβγαζε ουσιαστικά χρήματα ως ένα συνεργείο επισκευής ραδιοφώνων και άλλων ηλεκτρικών ειδών. Ωστόσο ο Ιμπούκα άρχισε τον σχεδιασμό προϊόντων, ενώ ο Μορίτα χειριζόταν τα διοικητικά θέματα, το προσωπικό, το μάρκετινγκ και την άντληση χρηματοδότησης.
Το πρώτο δικό τους προϊόν ήταν μια αυτόματη κουζίνα ρυζιού, αλλά δεν είχε μεγάλη επιτυχία. Δεν υπήρχε μεγάλη καταναλωτική αγορά στη μεταπολεμική Ιαπωνία, επειδή η οικονομία είχε καταστραφεί από τον πόλεμο, έτσι ο Μορίτα έβλεπε τη Δύση ως αγορά για τα προϊόντα του. Πολλές ιαπωνικές εταιρείες γνώρισαν μέτρια επιτυχία φτιάχνοντας φθηνά προϊόντα που αναπτύχθηκαν στη Δύση, αλλά ο Μορίτα ήθελε να αναπτύξει δικά του νέα και καινοτόμα προϊόντα.
Το μεγάλο βήμα
Ήθελαν να αναπτύξουν ένα μαγνητόφωνο, αλλά δεν μπορούσαν να βρουν μια πηγή για μαγνητική ταινία. Έπρεπε να φτιάξουν τη δική τους ταινία αλέθοντας μαγνήτες και κολλώντας τη σκόνη σε λωρίδες χαρτιού για να μπορέσουν να δοκιμάσουν τα πρωτότυπά τους. Τελειοποίησαν το πρώτο μαγνητικό μαγνητόφωνο της Ιαπωνίας το 1950. Αν και είχε κάποια εμπορική επιτυχία, ήταν αρκετά ογκώδες και όχι το προϊόν που θα έφερνε την εταιρεία πραγματικά στο προσκήνιο.
Το μεγάλο βήμα ήρθε όταν οι Ιμπούκα και Μορίτα πήραν άδεια από την Bell Labs για την κατασκευή τρανζίστορ.
Οι Ιάπωνες ήταν ακόμα σκληρά χτυπημένοι από τον πόλεμο και δεν μπορούσαν πραγματικά να αντέξουν οικονομικά ακριβά ηλεκτρονικά, έτσι ο Ιμπούκα έστρεψε το βλέμμα του στην αμερικανική αγορά με μια ολοκαίνουργια ιδέα — ένα μικρό, τρανζίστορ ραδιόφωνο που θα μπορούσε να χωρέσει στην τσέπη.Sony.com
«Ήξερα ότι χρειαζόμαστε ένα ισχυρό όπλο για να πετύχουμε στην αγορά των ΗΠΑ. Και ότι πρέπει να είναι κάτι διαφορετικό. Κάτι που κανείς άλλος δεν έφτιαχνε», είχε πει σε συνέντευξή του στο Time.
→Διαβάστε ακόμη: Πώς έμαθαν οι Ιάπωνες να φτιάχνουν τρανζίστορ
Το ραδιόφωνο, το νέο όνομα και η IPO στη Νέα Υόρκη
Όταν η εταιρεία, παρουσίασε το ραδιόφωνo τσέπης, γρήγορα κυριάρχησε στην αγορά. Ο Μορίτα αντιλαμβανόταν πως το μάρκετινγκ και το brand ήταν εξίσου σημαντικά για την επιτυχία. Πίστευε ότι το Tokyo Telecommunications Engineering, Corp δεν ήταν ένα όνομα που μπορούσαν να θυμούνται εύκολα οι καταναλωτές Έτσι το 1958, το άλλαξε σε Sony – από τη λατινική λέξη για τον ήχο sonus. Όλοι οι άλλοι νόμιζαν ότι ήταν τρελός που άλλαξε το όνομα μιας επιτυχημένης εταιρείας, αλλά αποδείχθηκε κίνηση – κλειδί.
Το 1960, δημιούργησε μια αμερικανική θυγατρική με την επωνυμία Sony Corporation of America. Το 1961, η Sony ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που εισήγαγε τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Ο Μορίτα μετακόμισε με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη το 1963. Ήθελε να μάθει ό,τι μπορούσε για τους Αμερικανούς και τον πολιτισμό τους, ώστε η Sony να σχεδιάζει προϊόντα προσαρμοσμένα στην αμερικανική αγορά. Πέρασε επίσης πολύ χρόνο με την πλούσια και ισχυρή ελίτ και μπόρεσε να οικοδομήσει μόνιμες σχέσεις με πολλούς επιχειρηματικούς και πολιτικούς ηγέτες της Αμερικής.
Ακόμη μία επαναστατική ιδέα: Το Walkman
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, οι φορητές συσκευές αναπαραγωγής ταινιών ήταν δημοφιλείς στην Αμερική, αλλά ήταν μεγάλες και βαριές. Ο Μορίτα είχε μια ιδέα για ένα μικρό μαγνητόφωνο με μπαταρία με ακουστικά, έτσι ώστε ένα άτομο να μπορεί να ακούει μουσική και να έχει μεγάλη ελευθερία κινήσεων.
Πολλοί άνθρωποι στη βιομηχανία πίστευαν ότι ένα μαγνητόφωνο χωρίς λειτουργία εγγραφής δεν θα έπιανε ποτέ, αλλά ο Μορίτα ήξερε ότι μπορούσε να κάνει τη συσκευή πολύ μικρότερη και πιο φορητή χωρίς αυτήν. Το ένστικτό του αποδείχθηκε σωστό. Και το Walkman της Sony ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα προϊόντα ηλεκτρονικής όλων των εποχών με πάνω από 250 εκατομμύρια πωλήσεις από το ντεμπούτο του το 1979.
Κατακτώντας τον κόσμο
Η Sony ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που κατασκεύασε μια μονάδα παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες. Με την πάροδο του χρόνου, ο Μορίτα δημιούργησε πολλά άλλα κέντρα παραγωγής, έρευνας και ανάπτυξης και σχεδιασμού στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Πίστευε ότι η Sony θα έπρεπε να συνεισφέρει στις οικονομίες των χωρών όπου βρίσκονταν οι μεγαλύτερες αγορές τους.
Ο Άκιο Μορίτο ήταν ένας άνθρωπος χαρισματικός, προσιτός και εξωστρεφής. Μαγνήτιζε την προσοχή όλων όσων ερχόταν σε επαφή. Οι εξαιρετικές επικοινωνιακές του δεξιότητες και η μεγάλη του γοητεία του επέτρεψαν να γεφυρώσει εύκολα το πολιτισμικό χάσμα μεταξύ Ιαπωνίας και Δύσης. Ήταν εργασιομανής, αλλά του άρεσε επίσης ο αθλητισμός και παρέμεινε πολύ δραστήριος σε όλη του τη ζωή, κάνοντας θαλάσσιο σκι, καταδύσεις και wind surfing στα 60 του.
Με πάθος για την καινοτομία
Όμως το πάθος της Μορίτα ήταν η καινοτομία. Η Sony ανέπτυξε την πρώτη επιτυχημένη φορητή τηλεόραση με μπαταρίες, τον σωλήνα εικόνας Trinitron, που έθεσε ένα νέο πρότυπο ποιότητας για την έγχρωμη τηλεόραση και την πρώτη έγχρωμη οικιακή συσκευή εγγραφής βίντεο που ονομάζεται Betamax. Η Sony ανέπτυξε επίσης πολλά πρότυπα πολυμέσων. η μονάδα δισκέτας 3 ½ ιντσών, η βιντεοκασέτα 8 χιλιοστών και το CD ήχου σε κοινή προσπάθεια με τη Phillips.
Ο Μορίτα έπαθε εγκεφαλικό το 1993, ενώ έπαιζε τένις και καθηλώθηκε σε αναπηρικό καροτσάκι. Πέθανε από πνευμονία το 1999, σε ηλικία 78 ετών. Την εποχή του θανάτου του, ο ήταν ο πιο διάσημος Ιάπωνας στον κόσμο και η Sony ήταν το νούμερο ένα εμπορικό σήμα καταναλωτών στις Ηνωμένες Πολιτείες.
nftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου