Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2025
Βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών: Ψυχαγωγία, υπερκέρδη και γεωπολιτική ισχύς
Μιχάλης Ψύλος • psilosm@naftemporiki.gr
Το 2025, η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών πιάνει ένα ιστορικό ορόσημο: Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Newzoo, η παγκόσμια αγορά βιντεοπαιχνιδιών θα κλείσει τη χρονιά με έσοδα σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το 2024.
Οδηγούμενη από νέους τίτλους, καθιερωμένα franchise και ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για συναρπαστικές εμπειρίες, η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών γίνεται ολοένα και πιο ισχυρή και συνεχίζει να προσελκύει σημαντικές επενδύσεις σε υλικό, οθόνες και τεχνολογία.
Τα παιχνίδια για υπολογιστές ήταν ένα από τα μεγαλύτερα highlights του 2025, αποφέροντας περίπου 43 δισεκατομμύρια δολάρια , με σημαντική αύξηση 10,4% πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς. Αυτή η απόδοση οφείλεται κυρίως στις premium κυκλοφορίες.
Στις κονσόλες, τα έσοδα έφτασαν περίπου τα 45 δισεκατομμύρια δολάρια, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 4,2% σε ετήσια βάση.
Η κυκλοφορία του Nintendo Switch 2 έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτό το αποτέλεσμα, μαζί με ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο καθιερωμένων franchise παιχνιδιών. «Τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η κατανάλωση σε κονσόλες εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε γνωστές μάρκες, επαναλαμβανόμενους αθλητικούς τίτλους και αποκλειστικότητες πλατφορμών – παράγοντες που παραμένουν κρίσιμοι για την εμπορική επιτυχία», εξηγούν στη Ναυτεμπορική, παράγοντες της αγοράς.
Το 2024, η ευρωπαϊκή αγορά βιντεοπαιχνιδιών έφτασε στα 26,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα βιντεοπαιχνίδια δημιουργούν κατά μέσο όρο υψηλότερα περιθώρια κέρδους από την κινηματογραφική βιομηχανία και η αγορά παρουσιάζει πολύ ενδιαφέροντες ρυθμούς ανάπτυξης, με προβλεπόμενη ετήσια αύξηση 4% έως το 2028.
«Παιγνίδι της χρονιάς»
Στη Γαλλία , πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν γιόρτασε την επιτυχία του παιχνιδιού «Clair Obscur: Expedition 33», που αναπτύχθηκε από το γαλλικό στούντιο Sandfall Interactive και κέρδισε το βραβείο «Game of the Year» (Παιχνίδι της Χρονιάς), στα Indie Game Awards 2025 -την ετήσια τελετή απονομής βραβείων αφιερωμένη στην τιμή της αριστείας στα ανεξάρτητα βίντεοπαιχνίδια
Ο Μακρόν και οι Γάλλοι χάρηκαν όμως για λίγο, γιατί λίγες μέρες μετά οι οργανωτές των Indie Game Awards αποφάσισαν να αφαιρέσουν το βράδυ από το Clair Obscur Expedition 33 τον τίτλο “Game of the Year 2025” επειδή η Sandfall χρησιμοποίησε παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη. Τα Indie Game Awards έχουν πολιτική μηδενικής ανοχής σε αυτό το θέμα.
Στρατηγικό οικονομικό πλεονέκτημα
Σε κάθε περίπτωση, τα βιντεοπαιχνίδια αποτελούν στρατηγικό οικονομικό πλεονέκτημα για τις βιομηχανίες και τα κράτη.
Τα τελευταία χρόνια, ο τομέας έχει βιώσει μια περίοδο έντονης συγκέντρωσης, η οποία χαρακτηρίστηκε από εξαγορές και την είσοδο μεγάλων επενδυτών.
Η Microsoft εξαγόρασε το 2023 την Activision (κατασκευαστή παιχνιδιών όπως το Call of Duty),έναντι 68,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η εξαγορά της Electronic Arts (EA) -διάσημης για το βιντεοπαιχνίδι ποδοσφαίρου FC26 -έναντι περίπου 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας, Public Investment Fund (PIF), μαζί με τις αμερικανικές εταιρείες Silver Lake και Affinity Partners, οι οποίες συνδέονται και οι δύο με τον Τζάρεντ Κούσνερ, γαμπρό του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και συμμετέχουν επίσης σε διπλωματικές πρωτοβουλίες στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, υπογραμμίζει πώς τα χρηματοοικονομικά και η γεωπολιτική μπορούν να είναι δομικά αλληλένδετες ενέργειες.
Η συναλλαγή, που ανακοινώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, αντιπροσωπεύει μια στρατηγική συνεργασία μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Σαουδικής Αραβίας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις βιντεοπαιχνιδιών αναδύονται όχι μόνο ως οικονομικό εργαλείο, αλλά και ως μοχλός επιρροής και σταθεροποίησης, ικανός να ενισχύσει τη σύγκλιση μεταξύ στρατηγικών συμφερόντων και διπλωματικών διαδικασιών.
Χαρτοφυλάκιο βιντεοπαιχνιδιών
Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (PIF) δημιούργησε μάλιστα ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο στον τομέα των βιντεοπαιχνιδιών, με συμμετοχές σε εταιρείες σε διάφορα τμήματα της αγοράς. Αυτό αποτελεί μέρος της «Εθνικής Στρατηγικής Παιχνιδιών και Esports» που στοχεύει στη μετατροπή της χώρας σε παγκόσμιο κόμβο βιντεοπαιχνιδιών έως το 2030. Τα Εμιράτα, με οικονομία που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο πετρέλαιο, επικεντρώνονται επίσης στη διαφοροποίηση σε ψηφιακούς τομείς υψηλής ανάπτυξης, όπως τα βιντεοπαιχνίδια παιχνίδια, ως εργαλεία πολιτιστικής και γεωπολιτικής επιρροής.
Κυρίαρχη η Κίνα στα παιγνίδια για κινητά
Τα βίντεοπαιχνίδια για κινητά παραμένουν η κορυφαία πλατφόρμα παγκοσμίως, με σχεδόν το ήμισυ της παγκόσμιας αγοράς να κυριαρχείται από την κινεζική Tencent. Το Honor of Kings της Tencent θεωρείται το πιο κερδοφόρο παιχνίδι για κινητά στον κόσμο.
Ο Κινεζικός γίγαντας, ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στον κόσμο στα gaming, με πολυάριθμα μερίδια σε άλλες εταιρείες. Η Tencent κατέχει σημαντικά μερίδια στα Epic Games ( Fortnite ), Supercell (Brawstars) και Ubisoft (Assassin’s Creed ).
Τα παιχνίδια για υπολογιστές, από την άλλη πλευρά, είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας χάρη στις ψηφιακές πλατφόρμες και τις online επιλογές.Τα παιχνίδια στο cloud έχουν πλέον καθιερωθεί, επιτρέποντας την αναπαραγωγή παιχνιδιών χωρίς την εγκατάστασή τους σε συσκευές.
Οι σημαντικότερες παγκόσμιες εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών είναι:Η ιαπωνική Sony ,διάσημη για την κονσόλα PlayStation (τώρα στην πέμπτη γενιά της).
Η αμερικανική Microsoft , που εκτός από την κονσόλα Xbox, επιδιώκει επέκταση μέσω στοχευμένων εξαγορών, εδραιώνοντας έτσι τη θέση της στην παγκόσμια αγορά παιχνιδιών. Κατέχει την Activision και την Mojang.
Η ιαπωνική Nintendo θεωρείται τέλος, ιστορικός ηγέτης στις κονσόλες, με τελευταία το Nintendo Switch 2.
Ψηφιακή ήπια ισχύς
Η παραγωγή βιντεοπαιχνιδιών χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο από χώρες για να ενισχύσουν τη διεθνή τους εικόνα και να διεισδύσουν στις ξένες αγορές, οικοδομώντας μια μορφή ψηφιακής ήπιας ισχύος.
Ταυτόχρονα, η αγορά βίντεοπαιχνιδιών μετατοπίζεται ολοένα και περισσότερο προς συνδρομητικά μοντέλα: εκτός από την πώληση κονσολών και παιχνιδιών, πλατφόρμες όπως το PlayStation (Sony) και το Xbox (Microsoft) προσφέρουν συνδρομές, εξασφαλίζοντας πιο προβλέψιμα και σταθερά έσοδα.
«Τα βιντεοπαιχνίδια», εξηγούν παράγοντες της αγοράς, «δεν είναι σήμερα μόνο απλή ψυχαγωγία: αποτελούν ένα σταυροδρόμι τεχνολογίας, πολιτισμού και καινοτομίας, ικανό να διαμορφώσει την κοινωνία και να αναδιαμορφώσει τις παγκόσμιες ισορροπίες. Είναι ένας τομέας που μιλάει τη γλώσσα της οικονομίας : οι συγχωνεύσεις, οι εξαγορές και οι στρατηγικές αγοράς μετατρέπουν τον κλάδο σε μια στρατηγική και παγκόσμια επιχείρηση, με ολοένα και μεγαλύτερη διεθνή εμβέλεια»
naftemporiki.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου