Ένα ολόκληρο δισεκατομμύριο ευρώ –ποσό που προκύπτει αν αθροίσει κανείς τα μέτρα για το χρέος που θα ενεργοποιηθούν αν δώσει τη σχετική έγκριση το Eurogroup- εξαρτάται στην πραγματικότητα από το νομοσχέδιο για την προστασία της κύριας κατοικίας.
Μπορεί χθες κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου να έσπευσαν να μιλήσουν για συμφωνία της κυβέρνησης με τις τράπεζες ωστόσο, το ενδιαφέρον εστιάζεται στο κατά πόσον οι λεπτομέρειες της συμφωνίας που –κατά την κυβέρνηση- επιτεύχθηκε χθες δίνει και τις σχετικές απαντήσεις στους θεσμούς.
Το κείμενο των 9 σημείων που ενσωματώνει η έκθεση, αποτυπώνει τους προβληματισμούς των δανειστών σχετικά με το πόσο «γενναιόδωρη» είναι η νέα ρύθμιση καλύπτοντας όχι μόνο τα στεγαστικά δάνεια αλλά και τα επιχειρηματικά με ενέχυρο την κύρια κατοικία.
Ο προβληματισμός αφορά και στο εύρος των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων αλλά και στο γεγονός ότι θα λειτουργεί ταυτόχρονα και ο νόμος Κατσέλη και το νέο καθεστώς.
Ένα προς ένα τα 9 σημεία που αποτυπώθηκαν στην έκθεση των θεσμών, είναι τα εξής:
1) Το γεγονός ότι ανοίγει σημαντικά η περίμετρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων με εγγύηση την πρώτη κατοικία που θα μπουν στο νέο πλαίσιο προστασίας καθώς η πρόταση περιλαμβάνει και τα επιχειρηματικά.
2) Το νέο πλαίσιο θα τρέχει παράλληλα με τον νόμο Κατσέλη, με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόσθετο καθεστώς προστασίας.
3) Τα εισοδηματικά κριτήρια που προβλέπει η πρόταση και γενικότερα η περιουσιακή κατάσταση δεν απευθύνονται μόνο στους πλέον οικονομικά ευάλωτους δανειολήπτες αλλά σε πολλούς περισσότερους.
4) Το γεγονός ότι θα τρέχουν παράλληλα και οι εκκρεμείς υποθέσεις του νόμου Κατσέλη και το νέο πλαίσιο ρύθμισης μέσω της πλατφόρμας θα προκαλέσει καθυστέρηση στην εκδίκαση των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη.
5) Στην κυβερνητική πρόταση δεν υπάρχει καμία αναφορά στην κεφαλαιακή επίπτωση που θα προκαλέσει το νέο πλαίσιο στα κεφάλαια των τραπεζών.
6) Η επιδότηση της δόσης από το κράτος θα πρέπει να εξετασθεί προσεκτικά από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, έτσι ώστε να μετρηθούν οι δημοσιονομικές επιπτώσεις και να διαπιστωθεί εάν αποτελεί κρατική ενίσχυση
7) Το νέο παράλληλο πλαίσιο προστασίας θέτει σε κίνδυνο τη δέσμευση ότι οι υποθέσεις του νόμου Κατσέλη θα έχουν όλες εκδικασθεί μέχρι το τέλος του 2021.
8) Θέτει επίσης σε κίνδυνο την πορεία της διεξαγωγής των πλειστηριασμών στο μεσοδιάστημα, μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του νέου πλαισίου.
9) Το νέο καθεστώς ενδέχεται να δεσμεύσει τις τράπεζες να προχωρήσουν σε προ-ρυθμίσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων χιλιάδων δανειοληπτών, χωρίς να έχει προηγηθεί εις βάθος έλεγχος της οικονομικής τους κατάστασης.
Στη χθεσινή συνάντηση κυβέρνησης και τραπεζών, έγιναν κάποιες προσαρμογές που εν μέρει απαντούν σε αυτούς τους προβληματισμούς. Για παράδειγμα, όσοι παραμείνουν στον νόμο Κατσέλη θα πρέπει να πληρώνουν το 30% της δόσης που τους αναλογεί.
Επίσης, οι τράπεζες θα έχουν πλήρη πρόσβαση στα φορολογικά τους στοιχεία για να μπορούν να αντικρούσουν τα επιχειρήματα περί αδυναμίας στα δικαστήρια. Προσφυγή στην καινούργια πλατφόρμα δεν θα μπορεί να γίνει αν έχει ήδη εκδοθεί διαταγή πλειστηριασμού ενώ το νέο πλαίσιο θα παραμείνει ενεργό για έναν χρόνο και όχι μεγαλύτερο διάστημα.
Όσον αφορά στα εισοδηματικά κριτήρια, φαίνεται ότι τελικώς θα ισχύουν διαφορετικά ποσά για την εξασφάλιση της κρατικής επιδότησης και διαφορετικά για την ένταξη στη ρύθμιση. Η επιδότηση θα προσφέρεται μόνο σε όσους εμφανίζουν εισοδήματα που προκύπτουν με βάση τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης.
φωτο eurokinissi
thetoc.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου