Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

Οι εξοπλιστικές προκλήσεις του 2024

 

Τα προγράμματα που επαναξιολογούνται, αυτά που παγώνουν και πώς οι Κρίσεις των Αρχηγών μπορούν να διαμορφώσουν την νέα κατάσταση των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως ήδη την έχει εξαγγείλει ο Νίκος Δένδιας. Ωστόσο υπάρχει και η εγκεκριμένη από το ΚΥΣΕΑ Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, που έχει ορίσει ποιες είναι οι προτεραιότητες.

του Χρήστου Μαζανίτη

«Η έλευση της Νέας Χρονιάς δεν θα αφορά την τυπική ανανέωση του ημερολογίου. Θα αφορά τη διεύρυνση και την ανανέωση της προσέγγισής μας στην εθνική ασφάλεια. Είμαστε υποχρεωμένοι να εξελιχθούμε. Να αλλάξουμε. Να προσαρμοστούμε στα σύγχρονα δεδομένα. Να προωθήσουμε την επαύξηση των δυνατοτήτων μας. Να διευρύνουμε τον ορίζοντά μας. Για την αποτροπή κάθε δυνητικής επιβουλής. Κάθε πρόκλησης. Κάθε απειλής. Αυτών που αναφύονται στον ορίζοντα της ευρύτερης περιοχής μας. Και αυτών που αναφύονται από τη χρήση νέων τεχνολογιών» ανέφερε στην ημερήσια διαταγή του προς όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων για την Πρωτοχρονιά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, δίνοντας το στίγμα της νέας πολιτικής που αναμένεται να ακολουθηθεί το προσεχές χρονικό διάστημα.

Όπως ο ίδιος έχει πει μπαίνουν σε επαναξιολόγηση πολλά από τα προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων, με ορισμένα από αυτά να «παγώνουν», αν όχι να εγκαταλείπονται.

Τρία είναι τα κύρια θέματα για τα οποία θα πρέπει να βρεθούν λύσεις. Και κοινός παρονομαστής των θεμάτων αυτών είναι το Πολεμικό Ναυτικό.

Όπως έχουμε ξαναγράψει στο enikos.gr, 3 φρεγάτες FDI Belharra δεν μπορούν να φέρουν την άνοιξη. Χρειάζεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να βρεθούν λύσεις… χθες ώστε να ενισχυθεί ο Στόλος με νέες μεγάλες μονάδες επιφανείας και να μπορέσει να ανταποκρίνεται με επιτυχία απέναντι σε κάθε πρόκληση της νέας εποχής.

Οι κορβέτες

Πέρυσι τέτοιες ημέρες, ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, διαβεβαίωνε τους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου ότι είναι θέμα εβδομάδων η απόφαση για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως είχε εξαγγείλει πριν από 2 χρόνια ο Πρωθυπουργός, δεσμεύτηκαν 5,5 δισ. για την ενίσχυση του Στόλου. Από αυτά τα 3,2 πήγαν για την ναυπήγηση των τριών νέων φρεγατών FDI – Belharra, τα 600 εκατ. για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ και τα υπόλοιπα 1,7 προορίζονταν για την ναυπήγηση νέων κορβετών.

Μόνο που το πρόγραμμα των νέων κορβετών φαίνεται να «παγώνει» και τα 1,7 δισ. θεωρητικά να λιμνάζουν.

Η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού προσπαθεί να φέρει την πολυπόθητη ανανέωση φέρνοντας 4 μονάδες από τις προσφάτως αποσυρθείσες φρεγατο-κορβέτες LCS των ΗΠΑ. Όμως το Ναυτικό τις θέλει με τις εξής προϋποθέσεις: Να έχουν λυμένο το πρόβλημα στο σύστημα μετάδοσης, να φέρουν ισχυρό οπλισμό και η προμήθειά τους να γίνει με Hot Transfer εντός του 2024. Στον αντίποδα, αμερικανικές πηγές λένε ότι ίσως είναι διαθέσιμα τα καράβια το 2027 κάτι που δείχνει σαφώς ότι χρειάζεται πολιτική πίεση σε ανώτατο βαθμό ενώ συγχρόνως προκαλεί πονοκέφαλο για το μέλλον του Στόλου.

Εάν τελικά δοθούν τα LCS – εναντι συμβολικού ποσού περίπου τα 500 εκατ. ευρώ υπάρχει η σκέψη τα χρήματα που περισσεύουν από τα 1,7 τα 1,2 δισ. να διοχετευθούν για συμμετοχή στην φρεγάτα Constellation των ΗΠΑ, με την πρώτη να έρχεται στην Ελλάδα περίπου το ’30-’32.

Όμως ακόμη κι έτσι, η μη ναυπήγηση πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία, για τα οποία ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει τονίσει την ιδιαίτερη σημασία που δίνει, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση την λύση απεξάρτησης από ξένες βιομηχανίες που επιθυμεί και το ίδιο το υπουργείο.

Ναύσταθμοι

Το δεύτερο πρόγραμμα που «παγώνει» είναι αυτό των Ναυστάθμων Κρήτης και Αλμυρού Βόλου. Στο πρώτο, που έχει ήδη περάσει από ΚΥΣΕΑ έχουν προϋπολογιστεί 180 εκατ. για την αναβάθμιση των υποδομών που θα φιλοξενήσουν τον Στόλο Μεσογείου. Μετά κόπων δόθηκαν περίπου 25 εκατ., τα οποία όμως δεν αρκούν. Μάλιστα τα έργα δεν αφορούν την αναβάθμιση του Ναυστάθμου Κρήτης αλλά της βάσης στο Κυριαμάδι.

Σε ότι αφορά τον ναύσταθμο των πεζοναυτών στον Αλμυρό Βόλου, τα χρήματα εκεί δεν προέρχονται από τον προϋπολογισμό των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης. Ήδη οι μελέτες έχουν χρηματοδοτηθεί από εκεί και το πρόγραμμα προβλέπεται επίσης να λάβει την απαιτούμενη χρηματοδότηση.

Η καχυποψία για το αν και πότε θα εκταμιευθούν τα χρήματα από το σχετικό πρόγραμμα έφερε και το «πάγωμα» του έργου μέχρι να ξεκαθαριστεί η κατάσταση, όπως λένε.

Τα υποβρύχια

Η δομή δυνάμεων που έχει εξαγγείλει ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και έχει επικυρώσει το ΚΥΣΕΑ αφορά την διαθεσιμότητα 10 υποβρυχίων. Αυτή τη στιγμή το ΠΝ διαθέτει τα 4 TYPE 214- κλάσης Παπανικολής, το ένα αναβαθμισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ και 5 Type 209 κλάσης Γλαύκος.

Υπήρξε μία προφορική εισήγηση για αναβάθμιση των TYPE 214 όμως η μελέτη για Mid Life Upgrade δεν υπάρχει και η κατάρτισή της θα απαιτήσει τουλάχιστον ένα χρόνο. Το ΩΚΕΑΝΟΣ δεν πρόκειται να αναβαθμιστεί ενώ τα υπέργηρα «ΓΛΑΥΚΟΣ» ίσως δεχθούν νέο σόναρ.

enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου