Μιχάλης Ψύλος
«Για μένα, οι “τελωνειακοί δασμοί” είναι πολύ όμορφες λέξεις», δήλωσε ο Ντόναλντ Τραμπ κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του. Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δεν έχει κρύψει άλλωστε πως θέλει να επιβάλει δασμούς 10 έως 20% σε όλα τα προϊόντα που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και ειδικά στα κινεζικά ακόμη και 60%. Και μπορεί να το κάνει.
Οι αμερικανικοί νόμοι παρέχουν στον πρόεδρο τα απαραίτητα εργαλεία για την επιβολή τελωνειακών δασμών με διάταγμα. Το έκανε άλλωστε ο Ντόναλντ Τραμπ αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας, για παράδειγμα στα εισαγόμενα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου από την Κίνα και την Ευρώπη.
Αυτή τη φορά όμως, οι τελωνειακοί δασμοί προορίζονται να αποτελέσουν εναλλακτική λύση στις πρόσθετες φορολογικές περικοπές που επιθυμεί να εφαρμόσει ο Ντόναλντ Τραμπ, γεγονός που προσδίδει δυνητικά πιο διαρκή χαρακτήρα και κινδυνεύει να τονίσει τον κατακερματισμό της παγκόσμιας οικονομίας
Ηδη πολλοί Ευρωπαίοι οικονομολόγοι και εμπορικές ενώσεις προειδοποιούν για αβέβαιες εποχές, καθώς αναμένουν να ξεσπάσει ένας εμπορικός πόλεμος, αργά ή γρήγορα. Θυμίζουν πάντως ότι η εφαρμογή των δασμών σε όλα τα εισαγόμενα προϊόντα, θα έχει κόστος και στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η εκτίμηση είναι ότι η αύξηση των φόρων που θα πρέπει να πληρώνει ο Αμερικανός καταναλωτής, θα ανέλθει στα 525 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. «Αυτός ο φόρος θα αφαιρεθεί τελικά από τις τσέπες των καταναλωτών με τη μορφή αύξησης των τιμών», λέει ο Τζόναθαν Γκολντ, αντιπρόεδρος της NRF, της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου. Θα είχε επίσης ως αποτέλεσμα 0,8 ποσοστιαίες μονάδες μικρότερο ΑΕΠ και απώλεια 684.000 θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ.
«Να γίνουν αμερικανικές, οι γερμανικές εταιρείες»
Κατά την άποψή του Τραμπ, οι δασμοί θα αναζωογονήσουν την αμερικανική παραγωγή. Θέλει μεταξύ άλλων να επιβάλει δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τη Γερμανία, ώστε να κατασκευάζουν τα οχήματά τους στις ΗΠΑ. «Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν …αμερικανικές. Να φτιάχνουν στις ΗΠΑ τα αυτοκίνητά τους», τόνισε ο Τραμπ προεκλογική συγκέντρωση στη Τζόρτζια.
«Βρισκόμαστε πλέον σε έναν νέο κόσμο», λέει ο οικονομολόγος Μόριτζ Σούλαρικ, διευθυντής στο Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία του Κιέλου (IfW). «Αν ο Τραμπ πραγματοποιήσει τις απειλές του για τους δασμούς, θα ήταν ένα σοβαρό πλήγμα για τη Γερμανία και την ΕΕ», πρόσθεσε ο διευθυντής του ινστιτούτου.
Ειδικά για τη Γερμανία μάλιστα, ένας εμπορικός πόλεμος δεν θα ήταν και ό,τι καλύτερο «στην πιο δύσκολη οικονομική στιγμή στην ιστορία της γιατί εκτός από την εσωτερική διαρθρωτική και πολιτική κρίση, βρίσκεται αντιμέτωπη με τεράστιες προκλήσεις στο εξωτερικό εμπόριο και την πολιτική ασφάλειας για τις οποίες δεν είναι προετοιμασμένη».
Μεταφορά εταιρειών στις ΗΠΑ
Ο Γενς Ζίντεκουμ, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο «Heinrich Heine» στο Ντίσελντορφ, ανησυχεί επίσης ιδιαίτερα για τους δασμούς Τραμπ. «Πολλές γερμανικές εταιρείες πιθανώς να σκεφτούν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ: Να αποφύγουν έτσι τους δασμούς ,αλλά και να επωφεληθούν από τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις για πράσινες επενδύσεις», τονίζει ο καθηγητής Ζίντεκουμ.
Κατά τη γνώμη του, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα δελεαστεί ιδιαίτερα να μεταφέρει τα εργοστάσιά της στις ΗΠΑ – γιατί αυτό ακριβώς θέλει να ανταμείψει ο Τραμπ. «Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα ακολουθήσει αυτό το κάλεσμα», λέει ο Γερμανός οικονομολόγος στην Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ ). Επιπλέον, προσθέτει, οι τιμές της ενέργειας και οι φόροι είναι σημαντικά χαμηλότεροι στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μείωση εταιρικών φόρων
Ο Τραμπ θέλει να μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή για τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ από 21% σε 15%. Για σύγκριση: Στη Γερμανία, είναι κατά μέσο όρο κοντά στο 30%, σύμφωνα με την Commerzbank.
«Η πίεση για μετεγκατάσταση της παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες θα είναι εξαιρετικά μεγάλη», προειδοποιεί η Πρόεδρος του Συνδέσμου της Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), Χίλντεγκαρντ Μύλλερ.
Οι οικονομικές πολιτικές του απερχόμενου προέδρου Τζο Μπάιντεν και ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) έχουν ήδη φέρει τους Ευρωπαίους σε δύσκολη θέση. Πολλές εταιρείες έχουν εγκαταλείψει την Ευρώπη στις ΗΠΑ, με το δέλεαρ των φορολογικών περικοπών και επιδοτήσεων ύψους 400 δισ.δολαρίων,ειδικά για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ηδη, περισσότερες από 6.000 γερμανικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η αγορά των ΗΠΑ είναι μια από τις σημαντικότερες στον κόσμο για τη γερμανική οικονομία. Αγαθά και υπηρεσίες αξίας 200 δισεκατομμυρίων ευρώ εισήχθησαν στις ΗΠΑ από τη Γερμανία το 2023.
Η εγκατάλειψη αυτών των αγορών είναι αδιανόητη για την ήδη ταλαιπωρημένη από την κρίση γερμανική οικονομία. Εκτός από την αυτοκινητοβιομηχανία, πλήττεται ιδιαίτερα και η φαρμακοβιομηχανία. Πέρυσι, σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου των γερμανικών εξαγωγών φαρμακευτικών προϊόντων πήγε στις ΗΠΑ.
Η απάντηση της ΕΕ
Η ΕΕ πρέπει να προετοιμαστεί για εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, προειδοποιεί το Ινστιτούτο Ifo του Μονάχου, προτρέποντας τη Γερμανία και τις Βρυξέλλες να υιοθετήσουν μια στρατηγική ενάντια στα εμπορικά σχέδια του Τραμπ. «Αυτό σημαίνει βαθύτερη ολοκλήρωση της αγοράς υπηρεσιών της ΕΕ και αξιόπιστα αντίποινα κατά των ΗΠΑ», λέει η επικεφαλής του Κέντρου Εξωτερικού Εμπορίου του Ifo, Λιζάντρα Φλας.
Σύμφωνα με το Γερμανικό Οικονομικό Ινστιτούτο, αν συμβεί το «χειρότερο σενάριο» ενός εμπορικού πολέμου, θα μπορούσε να κοστίσει στη γερμανική οικονομία έως και 180 δισεκατομμύρια ευρώ σε τέσσερα χρόνια. Για άλλη μια φορά, η ΕΕ δεν θέλει να εκπλαγεί από μια εκλογική νίκη του Τραμπ. «Η λίστα για έναν πιθανό εμπορικό πόλεμο Ευρώπης- Ηνωμένων Πολιτειών, έχει διαμορφωθεί και υπάρχει στα συρτάρια της Κομισιόν, στις Βρυξέλλες», τονίζουν στη «Ναυτεμπορική», Ευρωπαίοι διπλωμάτες.
«Οταν ο Ντόναλντ Τραμπ εισήλθε για πρώτη φορά στον Λευκό Οίκο, πριν 8 χρόνια, η ΕΕ βρέθηκε απροετοίμαστη. Δεν θέλαμε να πιστέψουμε ότι μιλούσε σοβαρά όταν απειλούσε τότε με δασμούς», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Ο Τραμπ έχει πει ότι θα επιβάλει δασμούς 10% σε όλα τα προϊόντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εξάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει σκληρά τις ευρωπαϊκές εξαγωγές και να βλάψει πολλούς τομείς και οικονομίες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι εξαγωγές της ΕΕ στις ΗΠΑ ξεπέρασαν τα 500 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, που αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο όλων των εξαγωγών εκτός ΕΕ. Επιπλέον, η ΕΕ έχει θετικό εμπορικό ισοζύγιο με τις ΗΠΑ, που έφτασε πέρυσι τα 158 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023.
«Η οικονομική σχέση μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο, με το διμερές εμπόριο να εκτιμάται σε περισσότερα από 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία της Ουάσιγκτον. Για σύγκριση, το ετήσιο εμπόριο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αποτιμάται σε 758 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι ΗΠΑ έχουν πάντως μεγάλα ελλείμματα τόσο με την ΕΕ όσο και την Κίνα. «Οι πιθανές απαντήσεις της ΕΕ περιλαμβάνουν αντίποινα σε αμερικανικά προϊόντα και διαφοροποίηση εμπορικών συνεργασιών για τη μείωση της εξάρτησης από την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών», εξηγούν στη «Ν», παράγοντες της αγοράς.
Ο παγκόσμιος αντίκτυπος
Είναι δύσκολο επί του παρόντος να φανταστεί κανείς ποιος θα ήταν ο αντίκτυπος μιας γενικής αύξησης των τελωνειακών δασμών. Ηδη, ο Πρόεδρος της Κίνας Σι Τζιπίνγκ συνεχάρη τον Τραμπ για τη νίκη του και μίλησε για μια «νέα εποχή», ζητώντας «σταθερές, υγιείς και βιώσιμες» σχέσεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.
Μια σταθερή και υγιής σχέση μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου θα ήταν επίσης θετικά δεκτή από τη διεθνή κοινότητα. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος «να συνεννοηθούν οι μεγάλες δυνάμεις σε αυτή τη νέα εποχή, ώστε να ωφεληθούν τόσο οι χώρες όσο και ο κόσμος».
naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου