Συνέχεια δίνει η βρετανική πλευρά για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ένα χρόνιο αίτημα που επανήλθε όμως στην επικαιρότητα μετά τις δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και διακεκριμένου ιστορικού τέχνης Χάρτβιχ Φίσερ.
Αυτή τη φορά ο κριτικός τέχνης Τζόναθαν Τζόουνς αρθρογραφεί παίρνοντας το μέρος του διευθυντή του Μουσείου, σχολιάζοντας μεταξύ άλλων ότι το αίτημα για επιστροφή είναι μια “στενή” θεωρία που προσβάλλει τον Διαφωτισμό.
Μάλιστα, όπως σημειώνει η θεωρία ότι η ο πολιτισμός που άνθισε πριν 2,500 χρόνια στην Ελλάδα και τα επιτεύγματά του ανήκουν στη μοντέρνα Ελλάδα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί στενόμυαλη και εθνική.
Με πυξίδα τις δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου ο οποίος έκανε λόγο για μία “δημιουργική” πράξη εκ μέρους του Έλγιν, ο Τζόναθαν Τζόουνς υποστηρίζει ότι “η γενναιοδωρία και το εύρος που προσφέρει το Βρετανικό Μουσείο διευρύνει τους ορίζοντές μας”.
Δύο θεμελιώδη λάθη βρίσκει στο αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτων: “η ιδέα ότι η αρχαία Ελλάδα, ένας πολιτισμός που άνθιζε πριν από 2.500 χρόνια, είναι κατά κάποιον τρόπο η πολιτιστική κατοχή της σύγχρονης Ελλάδας, ότι τα επιτεύγματά της ανήκουν στην Ελλάδα με κάποιο στενό εθνικό τρόπο. Αν αυτό ήταν αληθές, κανείς έξω από την Ελλάδα δεν θα μελετούσε τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία ή την ιστορία, δεν θα δούλευε ούτε θα έκανε επιστημονικό πείραμα - γιατί οι βασικές ανθρώπινες επιδιώξεις εφευρέθηκαν από τους αρχαίους Έλληνες”.
“Το άλλο αφορά την θεωρία ότι η τοποθέτηση αυτών των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο αποτελεί περιφρόνηση για την Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, ήταν μια πράξη ευσέβειας”, σημειώνει ο κριτικός τέχνης.
Πηγή: The Guardian
Φωτιγραφία: Αρχείο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου