Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
tigoum@naftemporiki.gr
tigoum@naftemporiki.gr
Η μεταβίβαση της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό στη Lamda Development ΛΑΜΔΑ+2,34% (και πιο συγκεκριμένα στη συνδεδεμένη εταιρεία Hellinikon Global) θα καθυστερήσει κυρίως εξαιτίας του διαγωνισμού για το καζίνο, ωστόσο κυβέρνηση και επενδυτής συμφώνησαν ώστε τους πρώτους μήνες του 2020 να ξεκινήσουν μικρής έκτασης πρόδρομες εργασίες στο ακίνητο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με τις τελευταίες εκκρεμότητες για την υπογραφή της σύμβασης πώλησης του ακινήτου, επένδυση συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ, είναι έτοιμες και θα κατατεθούν στη Βουλή με το πρώτο νομοσχέδιο προς ψήφιση. Πρόκειται για τις εκκρεμότητες οι οποίες για να κλείσουν χρειάζεται μόνο η συνδρομή του Δημοσίου και η σύμφωνη γνώμη του επενδυτή.
Μεταξύ άλλων, βάσει των νέων ρυθμίσεων για το Ελληνικό, όλα τα κτήρια εντός του παλιού αεροδρομίου (περί τους 500 ή 900 όγκοι που θα περιγράφονται αναλυτικά) θα χαρακτηρίζονται ως «νομίμως υφιστάμενα» ώστε να δύναται να μεταβιβαστούν. Ο χαρακτηρισμός αυτός τυπικά δεν είναι λάθος, αφού το μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων στο Ελληνικό κατασκευάστηκε από φορείς του Δημοσίου οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να οικοδομούν με δικές τους αποφάσεις και τεχνικές υπηρεσίες (π.χ. ΥΠΑ, στρατός).
Με την ίδια ρύθμιση θα εξουσιοδοτεί το Αυτοτελές Γραφείο Ελληνικού που έχει ιδρυθεί στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, και θα λειτουργεί ως η Πολεοδομία για το Ελληνικό, να προχωρήσει σε διαπιστωτικές πράξεις (που θα επέχουν θέση αδειών κατεδάφισης) για τις κατεδαφίσεις κτηρίων που είναι αναγκαίες. Οι άδειες κατεδάφισης θα συνοδεύονται και από εγκρίσεις του υπουργείου Πολιτισμού (ΚΑΣ και Νεότερων Μνημείων), ενώ θα μπορούν να προσβληθούν. Διαπιστωτικές πράξεις θα εκδώσει το γραφείο Ελληνικού και για τα κτήρια που θα διατηρηθούν.
Στη συνέχεια Δημόσιο και Lamda θα υπογράψουν συμφωνία (Μνημόνιο συναντίληψης) στην οποία θα προβλέπεται η διάθεση από την πλευρά της εταιρείας ενός ποσού (πληροφορίες κάνουν λόγο για περίπου 3 εκατ. ευρώ) ως δωρεά, προκειμένου να πληρωθούν κάποιες πρόδρομες εργασίες που θα αφορούν κυρίως κατεδαφίσεις (περίπου 7 με 8 κτηρίων) στο τμήμα της έκτασης στο οποίο θα ξεκινήσουν τα πρώτα έργα.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα δείξει την αποφασιστικότητά της να ξεκινήσει το έργο ώστε να συμβάλει γενικότερα στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος. Από την πλευρά της η Lamda είναι έτοιμη για την έναρξη των εργασιών, έχοντας εξασφαλίσει τα κεφάλαια για την πρώτη φάση του έργου, προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ (χρηματοδότηση υποδομών και έργων καθώς και τις δύο πρώτες δόσεις του τιμήματος για τη μεταβίβαση της έκτασης).
Σαφής εκτίμηση για το πότε οι μετοχές της Ελληνικόν Α.Ε. θα μεταβιβαστούν στη Lamda, ώστε το έργο να ξεκινήσει κανονικά, δεν μπορεί να υπάρξει, αφού θα πρέπει να κλείσουν οι εκκρεμότητες - αναβλητικές αιρέσεις που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ του επενδυτή και του δημοσίου.
Εκκρεμότητες
1. Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο εντός του ακινήτου και συγκεκριμένα εντός ενός Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος - Καζίνο, το οποίο θα αποτελείται από ξενοδοχείο 5 αστέρων και θα διαθέτει υποδομές για την υποδοχή επαγγελματικού τουρισμού υψηλών απαιτήσεων (εκθέσεις, συνέδρια, επαγγελματικές συναντήσεις και τουρισμός κινήτρων εν γένει, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το καζίνο) με στόχο την προσέλκυση νέων επισκεπτών στην Αθήνα.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα στον διαγωνισμό για το καζίνο (ολοκλήρωση στο τέλος του 2019) είναι αδύνατον να τηρηθεί και επίσης δεν δύναται να διατυπωθεί σαφής εκτίμηση για το πότε θα ανακηρυχθεί οριστικός ανάδοχος. Σήμερα ή αύριο, εκτός απροόπτου, θα ολοκληρωθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης του διαγωνισμού το πρακτικό για τον έλεγχο των νομιμοποιητικών εγγράφων που κατέθεσαν οι δύο υποψήφιοι, οι Mohegan Gaming & Entertainment - ΓΕΚ Τέρνα ΓΕΚΤΕΡΝΑ+3,05% και Hard Rock International, μαζί με τη δεσμευτική προσφορά τους στις 4 Οκτωβρίου. Την τελική απόφαση για το ποιος μένει στη διαδικασία θα λάβει η Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) έπειτα από περίπου δύο εβδομάδες. Θα ακολουθήσει η περίοδος των ενστάσεων και προσφυγών, η οποία είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει. Στη συνέχεια θα δρομολογηθεί το επόμενο στάδιο, το άνοιγμα των τεχνικών και οικονομικών προσφορών (ή της μιας εξ αυτών εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που φέρουν έναν εκ των ενδιαφερομένων να έχει ελλείψεις στην προσφορά του που δεν επιδέχονται θεραπείας).
2. Η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών - ιδιοκτησιακή ωρίμανση. Το παλιό αεροδρόμιο σήμερα ανήκει στο Δημόσιο, με την Ελληνικόν Α.Ε. να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του. Με βάση τη διαδικασία, το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Μητροπολιτικού Πόλου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να «μετατραπεί» σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, δηλαδή σε περίπου 1.575 στρέμματα στο Πρώην Αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην Παράκτια Ζώνη (εξαιρουμένων πάντοτε του αιγιαλού και της παραλίας). Το Δημόσιο θα μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και το δικαίωμα επιφανείας επί του συνόλου του Μητροπολιτικού Πόλου. Αφού συμβεί αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει με τη σειρά του να μεταβιβάσει όλα τα εμπράγματα δικαιώματα που πλέον θα έχει αποκτήσει, δηλαδή και το δικαίωμα επιφανείας επί του Μητροπολιτικού Πόλου και το δικαίωμα πλήρους κυριότητας, στην Ελληνικό Α.Ε. Για να γίνουν οι μεταβιβάσεις είναι απαραίτητες οι προαναφερόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις για τα κτήρια που είναι μέσα στο ακίνητο.
3. H δικαστική ωρίμανση του ακινήτου. Από τα σοβαρότερα προβλήματα που εμφανίζονται σε όλα τα μεγάλα έργα είναι οι δικαστικές εκκρεμότητες που τα ακολουθούν πολλές φορές για χρόνια. Για τον λόγο αυτό είχε προβλεφθεί ότι πριν από την έναρξη του έργου θα πρέπει: Να έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας απορριπτικές αποφάσεις επί συγκεκριμένων αιτήσεων ακύρωσης, που εκκρεμούσαν κατά τη διενέργεια του Διαγωνισμού και στρέφονταν κατά των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων που οδήγησαν στη διενέργεια του Διαγωνισμού και να μην υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις ακύρωσης οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που σχετίζεται με τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) Πολεοδόμησης και την ιδιοκτησιακή ωρίμανση. Αναφορικά με το τελευταίο η Lamda, όπως αναφέρει στο Ενημερωτικό της Δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της κατά 650 εκατ. ευρώ, προς αποφυγή παρατεταμένων χρονικών καθυστερήσεων, έχει αποφασίσει (κατόπιν αξιολόγησης και αφού προηγουμένως έχουν πληρωθεί όλες οι άλλες αιρέσεις) να παραιτηθεί από την αναβλητική αίρεση αναφορικά με τη μη ύπαρξη εκκρεμών αιτήσεων ακύρωσης κατά των ΚΥΑ Πολεοδόμησης, περί διανομής του ακινήτου, μεταβίβασης των Εμπραγμάτων Δικαιωμάτων και των διοικητικών πράξεων που αφορούν στη σύσταση του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων Χώρων.
Υποχρεώσεις σε υποδομές
Μέρος των υποχρεώσεων σε υποδομές που έχει αναλάβει η Lamda αποτελούν:
* Η δημιουργία, συντήρηση και ασφάλεια του Μητροπολιτικού Πάρκου 2.000 στρεμμάτων και επιπλέον χώρων πρασίνου και ανοιχτών χώρων 600 στρεμμάτων.
* Η απόδοση 300 στρεμμάτων για κοινωφελείς δραστηριότητες.
* Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις. Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας.
* Κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρος μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο ακίνητο για τη διαχείριση των απορριμμάτων του.
* Λιμενικά έργα (ότι απαιτείται).
* Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
* Έργα ανασύστασης και διευθέτησης των ρεμάτων.
* Εκτεταμένο Δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκτιμώμενου μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων.
* Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις.
* Ενίσχυση της συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς.
* Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου.
* Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων.
* Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑμεΑ εντός του ακινήτου.
* Ανάπλαση και αναβάθμιση της παραλίας σε μήκος περίπου 1 χλμ.
naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου