Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Μήνυμα ετοιμότητας από τη Μαδρίτη σε ΝΑΤΟ μετά την αμερικανική «απειλή»


Νικολέτα Πετανίδου • npetanidou@naftemporiki.gr

Πάνε δυο μήνες, που ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών (ΗΠΑ), Ντόναλντ Τραμπ, είχε επιτεθεί δημόσια κατά της Ισπανίας για τις αμυντικές δαπάνες και τη συμβολή στο ΝΑΤΟ, με την Μαδρίτη να εμφανίζεται τώρα αποφασισμένη να διαδραματίσει πιο ενεργό ρόλο στη Συμμαχία.

Σε μια περίοδο κατά την οποία η Ουάσιγκτον επανεξετάζει τη στρατηγική της παρουσία στην ευρωπαϊκή ασφάλεια, (ακόμα και στις πωλήσεις εξοπλισμών) η Ισπανίδα Υπουργός Άμυνας, Μαργκαρίτα Ρόμπλες, ανακοίνωσε ότι η Ισπανία προτίθεται να αυξήσει περαιτέρω τη συμμετοχή της στη Συμμαχία.

Και όλο αυτό, αφού ο Αμερικανός Υπουργός Πολέμου, Πιτ Χέγκσεθ, «απείλησε» τη Συμμαχία (και ΕΕ) πως οι Ηνωμένες Πολιτείες θα προχωρήσουν σε συνολική επανεξέταση της συμβολής τους στο αμυντικό μοντέλο του ΝΑΤΟ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η διαδικασία θα ολοκληρωθεί εντός των επόμενων έξι μηνών και θα έχει ως στόχο τη μεταφορά μεγαλύτερου μέρους της ευθύνης για την άμυνα της Ευρώπης στους Ευρωπαίους συμμάχους.REUTERS/Yves Herman
Η «μεταστροφή»

Σύμφωνα με τον ισπανικό τύπο, η Μαδρίτη σχεδιάζει να ενισχύσει τη συνεισφορά της με τρία επιπλέον αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού, οκτώ πρόσθετα μαχητικά αεροσκάφη, μία φρεγάτα και νέα συστήματα αεράμυνας.

Η ανακοίνωση αυτή δεν αφορά μόνο την ποσοτική ενίσχυση της Ισπανίας, αλλά αντικατοπτρίζει την επιλογή της κυβέρνησης Σάντσεθ να ευθυγραμμιστεί με τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο ΝΑΤΟ. Λίγες ημέρες πριν από τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ (7-8/07).

Η Μαδρίτη επιδιώκει να δείξει ότι αποτελεί αξιόπιστο σύμμαχο σε μια περίοδο κατά την οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες ζητούν από τους Ευρωπαίους να αναλάβουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τη συλλογική άμυνα.

Η συζήτηση για την κατανομή των βαρών στο ΝΑΤΟ δεν είναι νέα. Ωστόσο, οι τελευταίες δηλώσεις του Χέγκσεθ δείχνουν ότι η κυβέρνηση Τραμπ επιθυμεί να μετατρέψει αυτή τη συζήτηση σε συγκεκριμένη πολιτική.
Η απάντηση της Μαδρίτης

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ισπανική κυβέρνηση επιδιώκει να αναδείξει τη δική της συμβολή στη Συμμαχία.

Η Ρόμπλες υπενθύμισε ότι περισσότεροι από 3.000 Ισπανοί στρατιωτικοί συμμετέχουν ήδη σε αποστολές του ΝΑΤΟ, τονίζοντας ότι η χώρα της βρίσκεται διαρκώς στην πρώτη γραμμή των συμμαχικών επιχειρήσεων.

«Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη συμμετοχή της Ισπανίας στις αποστολές της Συμμαχίας», δήλωσε χαρακτηριστικά, επιχειρώντας να απαντήσει εμμέσως στις αμερικανικές επικρίσεις των προηγούμενων μηνών.

Παράλληλα, η ισπανική πλευρά επισημαίνει ότι βρίσκεται ήδη σε διαδικασία συντονισμού με τη στρατιωτική διοίκηση του ΝΑΤΟ για την επίτευξη των νέων στόχων δυνατοτήτων που έχουν τεθεί για τα επόμενα χρόνια.REUTERS/Pedro Nunes
Όχι στο αμυντικό «πεντάρι»

Βέβαια η στάση της Μαδρίτης δεν μετατοπίζεται από το 2% των αμυντικών δαπανών.

Δηλαδή, ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ παραμένει αντίθετος στην προωθούμενη πρόταση αύξησης του ποσοστού των αμυντικών δαπανών σε 5% καθώς όπως ισχυρίζεται «θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για την ισπανική οικονομία».

Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΝΑΤΟ έδειξαν ότι οι αμυντικές δαπάνες της Ισπανίας ανέρχονται στο 1,3% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο από όλα τα μέλη της συμμαχίας. Τον Απρίλιο, η κυβέρνηση αποκάλυψε απρόθυμα σχέδια να φτάσει το 2%.

Η αλληλουχία των γεγονότων από τις επικρίσεις του Τραμπ μέχρι τις πρόσφατες ανακοινώσεις της ισπανικής κυβέρνησης αποτυπώνει τις αλλαγές που συντελούνται στο εσωτερικό της Συμμαχίας με την Ισπανία να προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι έτοιμη και διαθέσιμη να αναλάβει μεγαλύτερες ευθύνες.

naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου