Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025
Ο «σκιώδης στόλος» στο στόχαστρο – Το πλήγμα στη Μεσόγειο και ο νέος μεγάλος φόβος
Η επίθεση σε ρωσικό δεξαμενόπλοιο του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», σε διεθνή ύδατα της Μεσογείου και σε απόσταση αναπνοής από έναν από τους πιο πολυσύχναστους θαλάσσιους διαδρόμους του πλανήτη, δεν αποτελεί απλώς ακόμη ένα επεισόδιο του πολέμου.
Λειτουργεί ως σήμα κινδύνου για τη διεθνή ναυσιπλοΐα, αμφισβητώντας ευθέως την έννοια των «ασφαλών θαλασσών» και ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο αυξημένης αβεβαιότητας για την εμπορική δραστηριότητα στη Μεσόγειο.
Μια επίθεση με ευρύτερο μήνυμα
Το στοχευμένο πλήγμα με μη επανδρωμένα μέσα δεν αλλάζει μόνο τους γεωγραφικούς όρους της σύγκρουσης. Αναδεικνύει τη δυνατότητα στοχοποίησης εμπορικών πλοίων μακριά από ενεργά πολεμικά μέτωπα, σε περιοχές που μέχρι πρότινος θεωρούνταν χαμηλού ρίσκου.
Ο κίνδυνος λάθους ταυτοποίησης, ενός σοβαρού περιβαλλοντικού ατυχήματος ή της εκτόξευσης του ασφαλιστικού κόστους καθιστά το περιστατικό κάτι πολύ περισσότερο από μεμονωμένο συμβάν: προαναγγέλλει μια περίοδο κατά την οποία η ελευθερία της ναυσιπλοΐας δοκιμάζεται εκ νέου.
«Ποιοτική κλιμάκωση», όχι μεμονωμένο επεισόδιο
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Τσιάκαλος, επικεφαλής πληροφοριών της Diaplous, το πλήγμα στο ρωσικό δεξαμενόπλοιο QENDIL συνιστά ποιοτική κλιμάκωση.
Το περιστατικό, που σημειώθηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2025, περίπου 85 ναυτικά μίλια νότια της Κρήτης, ανέδειξε τη χρήση χαμηλού κόστους και χαμηλού ίχνους μέσων μεγάλης ακτίνας δράσης. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ακόμη και περιοχές μακριά από τα «θερμά» μέτωπα δεν μπορούν πλέον να θεωρούνται απολύτως ασφαλείς.
Για τη ναυτιλία, οι άμεσες συνέπειες είναι κυρίως έμμεσες:αυξημένη ανάγκη δυναμικής αξιολόγησης κινδύνου ανά ταξίδι,
μεγαλύτερη προσοχή σε παράκτιες ζώνες με γεωπολιτική ένταση,
αυστηρότερος έλεγχος έκθεσης σε καθεστώτα κυρώσεων.
Ένα νέο επιχειρησιακό προηγούμενο
Η επίθεση δημιουργεί ένα σαφές προηγούμενο: η στοχοποίηση δεν περιορίζεται πλέον κοντά σε ενεργά πολεμικά θέατρα, αλλά μεταφέρεται σε επιλεγμένους στόχους υψηλής πολιτικοοικονομικής αξίας, σε ευρύτερες θαλάσσιες περιοχές.
Η επιλογή πλοίου που συνδέεται με τον «Shadow Fleet» εντάσσεται στη λογική άσκησης πίεσης στη ροή εσόδων και στην παράκαμψη κυρώσεων. Ωστόσο, η διάχυση της τεχνολογίας των drones αυξάνει τον κίνδυνο παράπλευρης έκθεσης, λάθους ταυτοποίησης ή και αντιποίνων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν ευρύτερα τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Οι κίνδυνοι αν υπάρξει κλιμάκωση
Εάν τέτοιου τύπου επιθέσεις πολλαπλασιαστούν, οι επιπτώσεις μπορεί να αποκτήσουν συστημικό χαρακτήρα:ο πολεμικός κίνδυνος παύει να είναι γεωγραφικά περιορισμένος,
αυξάνεται η πιθανότητα σοβαρού περιβαλλοντικού ατυχήματος, ειδικά σε δεξαμενόπλοια,
εκτοξεύονται τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου και αυστηροποιούνται οι όροι κάλυψης.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το ενδεχόμενο τέτοιες επιθέσεις να περάσουν από κρατικούς δρώντες σε ομάδες ή οργανώσεις έναντι αμοιβής, γεγονός που θα οδηγούσε τη ναυτιλία σε μια μόνιμη κατάσταση αβεβαιότητας.
Είναι η Μεσόγειος νέα ζώνη υψηλού κινδύνου;
Προς το παρόν, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η Μεσόγειος εντάσσεται συνολικά στις περιοχές υψηλού θαλάσσιου κινδύνου, όπως άλλες ζώνες του πλανήτη. Ωστόσο, το ρίσκο αυξάνεται τοπικά και επιλεκτικά, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Λιβύη, η οποία πλέον κατατάσσεται σε καθεστώς αυξημένου κινδύνου – κυρίως εντός των χωρικών της υδάτων.
Τι αλλάζει για πλοιοκτήτες και διαχειριστές
Το νέο περιβάλλον επιβάλλει:ενισχυμένο σχεδιασμό ταξιδιών και ανάλυση διαδρομών,
αυξημένο due diligence σε ναυλώσεις με «ευαίσθητα» φορτία,
στενότερη συνεργασία με ασφαλιστές και έγκαιρη δήλωση κινδύνων,
συνεχή ενημέρωση για την εικόνα απειλής και σαφή σχέδια διαχείρισης κρίσεων.
Η συλλογή πληροφοριών, τα δεδομένα AIS, οι βάσεις ιδιοκτησίας πλοίων και οι δορυφορικές εικόνες έχουν καταστεί κρίσιμα εργαλεία, τόσο για τη στοχοποίηση όσο και για την πρόληψη.
Το πραγματικό διακύβευμα
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, προειδοποιούν οι ειδικοί, είναι η «κανονικοποίηση» της ιδέας ότι εμπορικά πλοία μπορούν να αποτελούν στόχο, ακόμη και μακριά από ενεργά μέτωπα. Αν αυτό συμβεί, οι επιπτώσεις δεν θα περιοριστούν στη ναυτιλία, αλλά θα επεκταθούν στις αλυσίδες εφοδιασμού, στο περιβάλλον και στην παγκόσμια οικονομία.
Το πλήγμα στη Μεσόγειο δεν είναι απλώς ένα ακόμη επεισόδιο. Είναι μια προειδοποίηση.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου