Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025

Χειμερινές εκπτώσεις: Πότε ξεκινούν – Πού μπαίνει ο πήχης για τον χριστουγεννιάτικο τζίρο


Ανοικτά παραμένουν σήμερα, τελευταία Κυριακή του χρόνου, τα εμπορικά καταστήματα σε όλη τη χώρα, δίνοντας στους καταναλωτές μία ακόμη ευκαιρία για αγορές πριν την εκπνοή του 2025.

Μετά την παρέλευση των εορτών, το ενδιαφέρον της αγοράς μετατοπίζεται στην επόμενη ευκαιρία για αυξημένες πωλήσεις, τις χειμερινές εκπτώσεις του 2026, που αναμένεται να ξεκινήσουν τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου και να διαρκέσουν έως το τέλος Φεβρουαρίου, προσφέροντας ευκαιρίες για αγορές σε ένδυση, υπόδηση, ηλεκτρονικά και άλλα είδη.

Όπως σημειώνεται από τους εμπορικούς συλλόγους, η συμμετοχή των επιχειρήσεων είναι προαιρετική, ωστόσο όσοι λάβουν μέρος οφείλουν να τηρούν αυστηρά τους κανόνες διαφάνειας, με σαφή αναγραφή της αρχικής και της μειωμένης τιμής, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να αξιολογούν το πραγματικό όφελος.

Έτσι, με τα καταστήματα ανοικτά την τελευταία Κυριακή του χρόνου, την αγορά να αποτιμά τον εορταστικό της απολογισμό και τις εκπτώσεις προ των πυλών, το εμπόριο περνά από τη γιορτινή κορύφωση στη χειμερινή «μάχη» των τιμών, ελπίζοντας σε νέα τόνωση της κατανάλωσης το πρώτο δίμηνο του νέου έτους.


H «ακτινογραφία» του εορταστικού τζίρου

Ο Δεκέμβριος αντιστοιχεί σε περίπου 6% του ετήσιου τζίρου του λιανικού εμπορίου.

Σε ό,τι αφορά τον χριστουγεννιάτικο τζίρο, απομένουν πλέον λίγες μόνο ημέρες ώστε να επιβεβαιωθούν ή να αναθεωρηθούν οι προβλέψεις για την φετινή εορταστική αγορά.

Σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης σημειώνει ότι ο όρος «χριστουγεννιάτικη αγορά» μπορεί να σημαίνει, είτε το σύνολο των πωλήσεων στη λιανική κατά την εορταστική περίοδο, είτε ειδικά έσοδα από παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες αγορές και τις τουριστικές ροές. Τα διαθέσιμα στοιχεία των πωλήσεων στις γιορτές είναι εκτιμήσεις και συνήθως αφορούν στα στατιστικά στοιχεία όλου του μήνα για τον Δεκέμβριο. Οι προβλέψεις για το 2025 δείχνουν μια σταθεροποίηση της καταναλωτικής δαπάνης με μια αναμενόμενη αύξηση από 2,5-5% που βασίζεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις της χρονιάς.

Ο Δεκέμβριος αντιστοιχεί σε περίπου 6% του ετήσιου τζίρου του λιανικού εμπορίου. Ο «μέσος» μήνας είναι 8,3% (1/12), άρα ο Δεκέμβριος δεν είναι ο μεγαλύτερος μήνας σε απόλυτο ποσοστό, αλλά είναι ο ισχυρότερος μήνας σε κατηγορίες όπως, τρόφιμα, δώρα, ένδυση, παιχνίδια και ηλεκτρονικά. Στα καύσιμα, η κατανάλωση κατανέμεται πιο ομοιόμορφα μέσα στο έτος. Επίσης ο Δεκέμβριος παρουσιάζει υψηλή ένταση συναλλαγών και ρευστότητας, αλλά όχι απαραίτητα τη μέγιστη μηνιαία αξία του έτους, που κατέχουν οι τρεις καλοκαιρινοί μήνες με ποσοστό άνω του 9% και περίπου 6,5 δις ευρώ έκαστος.

Οι ΜμΕ συγκεντρώνουν μεγάλο μέρος του τζίρου στους κλάδους δώρου, καλλυντικών και βιβλίου. Οι 6 στους 10 των Ελλήνων καταναλωτών σκοπεύουν και φέτος να ξοδέψουν περίπου τα ίδια με πέρυσι, ενώ 13% σκοπεύουν να ξοδέψουν περισσότερο στην εορταστική περίοδο του 2025. Η ακρίβεια και οι υψηλές τιμές στα τρόφιμα σίγουρα επηρεάζουν σχεδόν το σύνολο των αγορών ενόψει Χριστουγέννων. Οι προβλέψεις διεθνώς δείχνουν μέτρια αύξηση εορταστικών πωλήσεων 3,7%-4,2% για την περίοδο Δεκεμβρίου 2025.
Κοντά στα 4,5 δισ. ευρώ ο φετινός χριστουγεννιάτικος τζίρος

Μια εκτίμηση του «χριστουγεννιάτικου τζίρου» για το 2025 ανά κλάδο στην Ελλάδα δείχνει πως θα κυμανθεί κοντά στα 4,5 δισ. ευρώ. Μια «προσεγγιστική» ανάλυση σε 10 κλάδους δείχνει πως και φέτος με μερίδιο 34% στα τρόφιμα και ποτά θα δαπανηθούν τα περισσοτέρα με περίπου 1,53 δισ. ευρώ. Στην ένδυση με μερίδιο 14% περίπου 620 εκατ. ευρώ και στην υπόδηση με 7% περίπου 310 εκατ. ευρώ Στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη με μερίδιο 15% περίπου 670 εκατ. ευρώ. Στα παιχνίδια με μερίδιο 6% περίπου 270 εκατ. ευρώ. Στα καλλυντικά με μερίδιο 5% περίπου 230 εκατ. ευρώ. Στον οικιακό εξοπλισμό με μερίδιο 6% περίπου 270 εκατ. ευρώ. Στα βιβλία και πολιτιστικά είδη με μερίδιο 3% περίπου 140 εκατ. ευρώ. Σε κοσμήματα και ρολόγια με μερίδιο 4% περίπου 180 εκατ. ευρώ. Τέλος για τα υπόλοιπα, εποχικά δώρα και είδη διακόσμησης με μερίδιο 6% περίπου 260 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Νίκος Κογιουμτσής περιέγραψε μια, σχετικά, υποτονική εικόνα της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο, αποδίδοντάς τη κυρίως στη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Όπως εξήγησε, αν και το δώρο Χριστουγέννων στους ιδιωτικούς υπαλλήλους έδωσε μια μικρή ώθηση, τα φετινά δώρα είναι χαμηλότερης αξίας, με μεγαλύτερες προσδοκίες για την εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Ο ίδιος τόνισε ότι το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων κατευθύνεται σε πάγιες υποχρεώσεις και όχι στην κατανάλωση, ενώ προέτρεψε σε στήριξη των συνοικιακών καταστημάτων, τα οποία χαρακτήρισε «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας και της απασχόλησης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου