Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025
Καστέλι: Η χρονιά που «κλειδώνει» το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης – Πότε αρχίζουν οι δοκιμαστικές πτήσεις
Καθοριστική αναμένεται να είναι η χρονιά που έρχεται για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, καθώς το έργο εισέρχεται στην τελική του ευθεία.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το 2026 το αεροδρόμιο θα έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά, ενώ στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς αναμένεται ακόμη ένα κομβικό ορόσημο: η επιλογή του αναδόχου για τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας. Πρόκειται για ένα έργο που, με την έναρξη λειτουργίας του, θα αποτελέσει το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Ο δρόμος προς τις δοκιμαστικές πτήσεις
Το 2027 έχει ήδη χαραχθεί ως το επόμενο μεγάλο βήμα. Τότε προβλέπεται να πραγματοποιηθούν δοκιμαστικές πτήσεις, οι οποίες θα ανοίξουν τον δρόμο για την έναρξη της κανονικής λειτουργίας του νέου διεθνούς αερολιμένα, αντικαθιστώντας σταδιακά το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».
Φιλοδοξία για αεροπορικό hub
Το αεροδρόμιο Καστελίου φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε αεροπορικό κόμβο (hub) για ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.
Όπως έχει επισημάνει ο Srinivas Bommidala, πρόεδρος του GMR Group —ενός εκ των μετόχων του Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης μαζί με το Ελληνικό Δημόσιο (45,9%) και τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%)— το νέο αεροδρόμιο στοχεύει σε υψηλή επιβατική κίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Ενδεικτική της δυναμικής της Κρήτης είναι η εικόνα του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου: μόνο τον Νοέμβριο, οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 9,2%, φτάνοντας τους 245.969, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς.
Σε προχωρημένο στάδιο οι εργασίες
Το έργο, που υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ, βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο κατασκευαστικό στάδιο άνω του 65%.
Έχουν ολοκληρωθεί οι φέροντες οργανισμοί:του Πύργου Ελέγχου,
του Αεροσταθμού,
και της πλειονότητας των υπολοίπων κτιρίων.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται το terminal 7 επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ., καθώς και ο Πύργος Ελέγχου.
Παράλληλα, η νέα οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό άνω του 85%, με εξαίρεση τμήμα όπου κατασκευάζεται σήραγγα μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων.
Διάδρομος, ραντάρ και ΣτΕ
Ο διάδρομος προσγείωσης–απογείωσης μήκους 3,2 χιλιομέτρων έχει ήδη ολοκληρωθεί. Εκκρεμότητα παραμένει η τοποθέτηση του ραντάρ στον Λόφο Παπούρα, ζήτημα που θα κριθεί από την απόφαση του Συμβούλιο της Επικρατείας.
Παρότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει δώσει το «πράσινο φως», ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας έχει προσφύγει στο ΣτΕ, ζητώντας την ακύρωση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.
Τι θα περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα διαθέτει, μεταξύ άλλων:Διάδρομο προσγείωσης–απογείωσης 3.200 μ. (ICAO 4E) και παράλληλο τροχόδρομο ίσου μήκους
Σύγχρονο apron με θέσεις για αεροσκάφη κατηγοριών C και E, γενική αεροπορία και ελικόπτερα
Αεροσταθμό 7 επιπέδων (93.000 τ.μ.)
Πύργο Ελέγχου ύψους 44 μ.
10 βοηθητικά κτίρια λειτουργίας (πυροσβεστική, αστυνομία, καύσιμα, βιολογικός καθαρισμός κ.ά.)
Χώρους στάθμευσης για πάνω από 1.800 οχήματα, ταξί, λεωφορεία και μοτοσυκλέτες
Εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων
Κλειστό αυτοκινητόδρομο σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ μήκους περίπου 18 χλμ.
Νέες οδικές αρτηρίες και εκτεταμένο περιφερειακό δίκτυο
Το στοίχημα της επόμενης ημέρας
Με την κατασκευή να πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της, το αεροδρόμιο Καστελίου περνά από τη φάση του εργοταξίου στη φάση των στρατηγικών αποφάσεων.
Η επιλογή του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, η επίλυση των θεσμικών εκκρεμοτήτων και η προετοιμασία για τις δοκιμαστικές πτήσεις θα καθορίσουν αν το νέο αεροδρόμιο θα πετύχει τον στόχο του: να αποτελέσει πύλη διεθνούς εμβέλειας για την Κρήτη και την Ελλάδα.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου