Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

«Λουκέτο» στο εκκλησάκι που εικονογράφησε ο Δημήτρης Μυταράς – «Με ενόχλησε ο χαρακτηρισμός “τερατογράφημα”», λέει ο γιος του

 


Στον απόηχο των αντιδράσεων για το λουκέτο, που έβαλε ο Σεβ. Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, στο εκκλησάκι της Παναγίας Καταφυγιώτισσας στον όρμο του Σουνίου, ο γιος του Δημήτρη Μυταρά, που εικονογράφησε το εσωτερικό του, μιλάει στην εκπομπή «LIVE NEWS» για τους χαρακτηρισμούς του ιεράρχη.

Ο Αριστείδης Μυταράς δηλώνει έντονα ενοχλημένος από τις αναφορές του Μητροπολίτη για τερατογραφήματα και υπερασπίζεται το έργο του πατέρα του.

«Αυτό που με ενόχλησε σίγουρα είναι ο χαρακτηρισμός. Το χαρακτήρισε “τερατογράφημα”, όπου τερατογράφημα παραπέμπει σε κάτι τερατόμορφο, δηλαδή κάτι που προκαλεί αποστροφή με την ασχήμια του ουσιαστικά, και δεν είναι λέξη που αναφέρεται σε κάτι που φεύγει από την παράδοση, που είναι αυτό που έχουμε σίγουρα εδώ. Δεν προσπάθησε ο πατέρας μου να κάνει αγιογραφία κλασσικού τύπου».

Το εκκλησάκι που φέρει τη σφραγίδα του σπουδαίου έλληνα ζωγράφου έκλεισε μέχρι νεωτέρας, μετά την αναίρεση άδειας λειτουργίας του από τον ιεράρχη.

Όπως είχε πει ο Δημήτρης Μυταράς, που πέθανε το 2017 στα 83 του χρόνια, ο ίδιος είχε προτείνει «να δημιουργήσει στο εσωτερικό του ναού», υπό έναν όρο:

«Όταν είδα αυτό το εκκλησάκι, είπα: ”Θέλετε να σας το ζωγραφίσω;”, αλλά είπα: “Θα το ζωγραφίσω όπως ξέρω εγώ”».

Ο Δημήτρης Μυταράς ολοκλήρωσε αυτό που είχε στο μυαλό του το 2006 μέσα σε 9 μήνες. Το εσωτερικό της εκκλησίας ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Αντί για τις βυζαντινές αγιογραφίες, τοίχοι πλημμυρισμένοι από χρώματα.

«Τερατογράφημα είναι έτσι αιχμηρή λέξη, κακόηχη και συμπεραίνω ότι είναι σχόλιο περί αισθητικής και αισθάνομαι ότι δεν είναι ρόλος του Νικόλαου να κάνει σχόλια περί αισθητικής. Πιθανόν ο ίδιος να έβρισκε ενοχλητικό να ακούσει έναν ζωγράφο να μιλάει με ύφος και με αναιδή τρόπο για τη θρησκεία. Θα περίμενα από εκείνον να ασχολείται με την Εκκλησία».

Στους τοίχους, οι μορφές των ανέμων και μια οροφή ντυμένη στο γαλάζιο. Όλη η εικονογράφηση μοιάζει να έχει κίνηση. Το ύφος του Δημήτρη Μυταρά αναγνωρίζεται αμέσως από τους γνώστες.

Μπροστά στην Ωραία Πύλη τοποθετήθηκαν δύο εικόνες και άλλη μία ακριβώς μπροστά για τους προσκυνητές.

Αυτή η εικονογράφηση, που δεν θυμίζει σε τίποτα τις βυζαντινές αγιογραφίες, είναι και η πραγματική αιτία πίσω από την απόφαση της Μητρόπολης να απαγορεύσει στο εξής λειτουργίες και μυστήρια στο εσωτερικό του ναού.

«Κυρίως θα περίμενα να προωθεί ενότητα, αγάπη, υψηλά συναισθήματα, να έχει ευγενικό προφίλ. Αυτά περιμένω από την Εκκλησία: να είναι ένας φάρος για τους υπόλοιπους, ένα πρότυπο, δεν το είδα αυτό με αυτούς τους χαρακτηρισμούς».

Εδώ και σχεδόν έναν χρόνο η Παναγία Καταφυγιώτισσα παραμένει κλειστή χωρίς να γίνονται λειτουργίες, με την εικονογράφηση του Δημήτρη Μυταρά να επανέρχεται στο προσκήνιο και τις αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία να διαδέχονται η μία την άλλη.

Ο δικηγόρος, Στέλιος Γκαρίπης μίλησε στην εκπομπή για τις ζωγραφιές στο εκκλησάκι.

«Εγώ είμαι προκατειλημμένος υπέρ του Δημήτρη Μυταρά. Είναι η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική. Εδώ έχουμε να κάνουμε με διαφορετικά πράγματα. Ο Μητροπολίτης έχει κάθε δικαίωμα, όπως και ο καθένας, να χαρακτηρίσει την τέχνη όπως το επιθυμεί. Εμένα μου αρέσει, αλλά από εκεί και πέρα το πώς θα είναι ο ναός μέσα είναι της Εκκλησίας να το κρίνει. Η Εκκλησία έκρινε ότι δεν είναι σωστό. Ο Μητροπολίτης έχει κάθε δικαίωμα να το πράξει. Ο καθένας έχει δικαίωμα να κρίνει την Τέχνη. Εγώ έχω πάει σε αυτήν την εκκλησία και έχω ευχάριστες αναμνήσεις».

newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου